Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Forskaren och läraren Elisabeth Mellroth berättar i klippet om varför det är viktigt att stötta de särbegåvade barnen. Foto: Linda Mathillas/SVT

Forskaren om varför särskilt begåvade barn behöver tidig hjälp

Uppdaterad
Publicerad

Ungefär fem procent av eleverna i landets skolor är särskilt begåvade och behöver extra stimulans för att trivas i skolan, det visar siffror från Skolverket. Jönköpings kommun arbetar nu med att spetsa kunskaperna i att tidigt hitta och bemöta eleverna rätt.

Utbildningsinsatsen som pågår i två år leds av forskaren och läraren Elisabeth Mellroth som har stor erfarenhet inom området. Hon gör uppdragsutbildningen för Jönköpings kommun i sin roll som forskare vid Karlstads universitet, och hon föreläser i hur man ska ta hand om särskilt begåvade elever.

”Behöver extra stimulans”

Enligt Elisabeth Mellroth har skolpersonal i dag större kunskap om särbegåvning än för bara några år sedan men det finns flera utmaningar.

– Det stora problemet är okunskap. Att man inte vet vad man ska göra för de här barnen. Ofta handlar det bara om att öppna ögonen och se på sina elever med större kunskap och kanske ta hjälp av experter inom vissa ämnen för att ge de stimulans, säger hon.

Hör henne berätta mer i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.