Foto: svt

Gängbildning och knivar på mellanstadieskola

Publicerad

Gullviveskolan i Gislaved får kritik av Skolinspektionen på en rad punkter. Flera elever berättar att det är otryggt på skolan och att det i höstas upptäcktes att några elever haft kniv med sig.

– Vi känner igen oss i den beskrivningen som Skolinspektionen ger, säger en lärare, som vill vara anonym.

En annan lärare som vi träffar på skolgården berättar att det just i hennes klass är lugnt och att eleverna får studiero, men att problemen funnits länge.

I beslutet från Skolinspektionen får Gullviveskolan kritik på alla punkter, utom två.

– Jag är väldigt glad att Skolinspektionen inte funnit några brister i undervisning och lärande eller kring bedömning och betygssättning, säger Ingeborg Wendefors, rektor på Gullviveskolan.

Medhavda knivar

Men det är också de enda punkter där skolan inte får kritik. När det gäller extra anpassningar och särskilt stöd, trygghet, studiero och åtgärder mot kränkande behandling, styrning och utveckling av verksamheten och rätten till hemspråksundervisning är kritiken hård.

– Det som oroar mig mest är bristen på trygghet och studiero, säger Ingeborg Wendefors.

Flera elever berättar i rapporten att de känner sig rädda när de blir hotade och att det ofta är gäng som ger sig på en enskild elev. Enligt rektor är de medhavda knivarna ett rykte som skolledningen inte kunnat belägga, men till Skolinspektionen har eleverna berättat om det och att vissa elever hotar med att slå andra.

Sträng men snäll

På skolgården möter vi några flickor i årskurs fyra. De berättar att det är stökigt på lektionerna och att det framförallt är vissa killar som bråkar.

– Förra året fick vi en ny lärare och hon var jättebra. Hon var sträng och gav sig inte när de bråkade, men samtidigt var hon snäll, berättar en av flickorna.

– Men sedan slutade hon och så kom det en ny lärare igen, fyller en annan flicka i.

Ingeborg Wendefors är självkritisk.

– Jag är ytterst ansvarig för Gullviveskolan. Jag har läst rapporten med stort allvar. Det här är inget jag tar lätt på.

Goda råd

Enligt Wendefors har skolan redan börjat jobba med flera av de områden som Skolinspektionen pekar ut i sin rapport.

– Vi pratar mycket om kränkningar och eleverna är uppmärksamma på hur de ska bete sig mot varandra och när någon går över gränsen.

Skolan har nu till mitten av maj på sig att redovisa till Skolinspektionen hur de ska komma tillrätta med bristerna.

– Vi har fått goda råd här. Nu gäller det att se vilka vi behöver ta tag mer i, men också se vilka vi är på god väg att rätta till.

För några veckor sedan riktades kritik mot ytterligare en skola i kommunen. Då var det på högstadieskolan Lunderåkerskolan där Skolinspektionen bland annat kritiserade lärarnas attityd mot eleverna.

Detta är skolinspektionens roll, se klipp nedan:
 

Så går det till Skolinspektionen bedömer skolor. Foto: SVT

SVT rapporterade · Hur tycker du att dagens skola fungerar?

Tack för att ni har delat med er av era åsikter och tankar kring skolan. Nu stänger vi kommentarsfältet för denna gången.
07.03
Godmorgon och välkommen till dagens tyck och tänk!
Vad har ni för tankar kring hur dagens skola fungerar?
07.46
Hej! Jag är själv lärare och jag tycker det är viktigt att vi måste få sätta gränser. Vi kan inte ha det såhär hur länge som helt. Hårt men rättvist
07.46
Lärarna gör nog sitt bästa, men redan när jag gick i skolan på 90-talet var det ganska flummigt. Det handlar helt enkelt om att undervisningen är tänkt att vara individanpassad, men när resurserna för att hjälpa alla elever saknas så resulterar det i stök i stället. Så ska vi ha mer katederundervisning? Nja, hellre mindre klasser!
07.46
Mycket på skolan är bra. Man är mån om skolmiljön så att alla på skolan skall känna sig trygga och trivas, så gott det går. En bra grund, men... Skolan hänger inte med de mer läsbegåvade eleverna. Detta är inget nytt, men det förefaller värre än förr. Idag kan barn förkovra sig via internet, redan under lågstadiet så att de passerar den kunskapsnivå som svarar mot högstadiekunskaper. Jag kan dra upp otaliga citat som våra barn haft genom åren ”Skolan är tråkig! Man lär sig aldrig något nytt.”, läs; av det som är intressant. Han blev t.o.m. tillrättavisad när han rättade faktafel i undervisningen. Hur tror ni det påverkade hans syn på skolan? Redan i tredje klass fick vår son skriva engelska-test på femte-klass nivå. Han skrev full pott, men fick ändå ingen extra engelska-undervisning eller t.ex. möjlighet att läsa med dom äldre.

Lätt frustrerad förälder.
07.46
Om någon har med sig en kniv ska den väl självklart slängas ut och stängas av??
09.11
Med tanke på att skolan är satt på ”föreningsdrift” så är det ju ett mirakel varje dag som eleverna kommer/föräldrar skickar sina barn till skolan. Lärare skall skapa lärandesituationer för eleverna – mer än hälften av undervisningen i min kommun sker utan behörig lärare, det är slumpens skörd om eleven får en god undervisning eller inte.
Rektorer skall skapa förutsättningar för lärare att undervisa, lyssna på lärare som larmar om en dålig arbetsmiljö eller behov av stöd- det underlättar ju att rektor själv har varit lärare vilket också är slumpens skörd.
Skolchefen har sällan sin bakgrund i skolan. Det kan vara en kulturperson eller en socionom som anses måna om elevernas mående på ett tillräckligt bra sätt, det är ju politikerna som oftast utser skolchefen. Cheferna som politikerna utser är ju inte sällan utsedd med lagom mått av svågerpolitik. Ju mindre kommun desto mer rågat är måttet. Skolchefens erfarenhet om rektorers roll i skolan är således slumpens skörd, speciellt i små kommuner.
Politikerna har sällan sin bakgrund i skolan och har inte erfarenhet och en förståelse för vad de olika rollerna i skolledningen behöver för att ge lärare förutsättningar att göra ett bra jobb. Politikerna som skall analysera kvalitetsrapporter och bevaka budget och göra prioriteringar mellan mer pengar till ridklubben, konstvernissage och lärares kompetensutveckling har oftast erfarenhet från föreningar, som lagmamma/pappa, eller något uppdrag i styrelsearbete i idrottsförening eller kulturförening.
Kvalitet i skolan blir slumpens skörd precis som med allt annat som sköts i föreningsdrift.
09.45
Jag tycker skolan överlag funkar bra, lärarna kämpar på. Men man funderar lite på hur våra ungar är uppfostrade. Kallar varandra hora, fitta, looser etc. Pratar de likadant hemma?
10.31
Vad händer på skolorna i Gislaved ? Jag har under många år arbetat på olika skolor i Gislaveds kommun och har trivts med mitt lärarjobb där jag mött trevliga elever goda välutbildade kollegor och en kompetent skolledning. Visst har det funnIts enstaka undantag men den positiva arbetsmiljön har under alla år fått mig att känna tillfredsställelse i mitt yrkesval .
Nu känner jag stor sorg över vad som händer i våra skolor. Många pedagoger jag möter uttrycket en uppgivenhet och frustration över sin situation och känner ingen gjädje i sin viktiga uppgift. Här finns naturligtvis också många undantag men arbetsmiljökurvan tycks peka i fel riktning. Nu görs försök i kommunen att förbättra situationen genom en ny skolorganisation och genom att avskeda skolchefen för att tillsätta en mer lojal chef . Må nomineringen till bästa skolorganisation inte bara bli en fjäder i hatten utan en verklighet för att främja utvecklingen på alla skolor i Gislaved.
10.54
Är själv lärare i grundskolan o tycker kollegornas ambitioner i många fall är fantastiska men det är stor spridning på elevernas kunskaper idag (har själv både särskolemässiga elever samt högpresterande i ett o samma klassrum) o när resurserna inte finns i form av lärare, extrapersonal och anpassat material så skapar det en enorm stress o sämre arbetsro, vilket får till resultat sämre prestationer, sämre kvalitet på undervisningen o tyngre arbetsdagar.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer