Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
I klippet berättar Helene Berg, vd på Smålands turism, om de senaste turisttrenderna. Foto: Johannes Tolf/SVT och Henrik Montgomery/TT

Här är turisttrenderna – buffén inte lika populär

Publicerad

Det har blivit allt viktigare för de som turistar i Jönköpings län att den mat som serveras på restauranger och hotell är ekologisk och har ett så litet klimatavtryck som möjligt. Det är en av trenderna som besöksorganisationen Smålands turism märkt av den senaste tiden.

– Det är ett trendskifte, säger Helene Berg som är vd på Smålands turism.

Hon säger att turisterna har blivit allt duktigare på att genomskåda så kallad ”greenwashing”, som innebär att verksamheter försöker skapa en bild genom marknadsföring av att vara miljövänliga trots att de inte är det.

– De är duktiga på att upptäcka detaljerna och se när det är brister, säger hon.

Greenwashing kan också vara att man använder något som är eller ser ut att vara bra för miljön till att avleda från något negativt. Det är kort sagt vilseledande kommunikation.

Väljer bort bufféer

Helene Berg berättar att klimatmedvetenheten är en av de senaste beteendeförändringarna som branschen märkt av.

Även pandemin har förändrat turisternas beteenden – exempelvis när det gäller synen på bufférestauranger.

I klippet ovan berättar Helene Berg mer om den förändringen och om bufféerna kan vara på väg bort.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer