Enligt Riksidrottsförbundet rör sig unga för lite och är stillasittande en för stor del av dagen. Endast 44 procent av pojkarna och 22 procent av flickorna når upp till den rekommenderade nivån på 60 minuters fysisk aktivitet om dagen.
För lite att göra på rasterna
Övertorneå är en av fem kommuner i länet som har fått medel för att öka aktiviteten hos eleverna. Kommunen har också fått medel från Skolverket för projektet Hälsofrämjande skolutveckling.
Fritidspedagogen Åsa Öystilä är projektledare och har bland annat frågat eleverna vad de vill göra på rasterna.
– Barnen tyckte inte att de hade något att göra på rasterna och var väldigt entusiastiska till att bidra med förslag på vad som borde göras. Jag har sammanställt deras förslag och tekniska kontoret har fått materialet, men vi har redan gjort lite, sådant som vi har kunnat göra själv, säger Åsa Öystilä entusiastiskt.
Gagarink lockar oavsett ålder
En sak som byggts upp på skolgården är en gagarink och den har blivit en stor succé. Den lockar alla barn att leka tillsammans oavsett ålder.
Övertorneå är ju inte ensam om att barnen inte tycker att det finns tillräckligt att göra på rasterna. Har hon då några tips att ge?
– För det första, fråga barnen. Sedan så tycker jag att det inte behöver vara så svårt. Rita upp saker på gården om det inte går att bygga fysiskt, säger Åsa Öystilä.
Lär barnen leka
Till sin hjälp att inspirera fritids- och skolpersonalen i Övertorneå hade hon bjudit in Johan Edin, fritidspedagog från Ersnässkolan i Luleå kommun, där man jobbar hårt med att lära barn att leka.
– En del barn behöver träna på att leka men många barn får inte de rätta förutsättningarna. Vi har ett förhållningssätt att får vi lekskickliga barn så får vi barn som mår bra och orkar och då lär de sig bättre på lektionerna.
– Skulle en fritidspedagog på varje skola få ta ansvaret för rastverksamheten, skulle det bli bättre för eleverna och lugnare i klasserna. Det har vi själv sett i Ersnäs, säger Johan Edin.