– Vad jag känner till finns ingen motsvarighet i världen, säger John Sundvall, teknisk chef hos Luleå Hamn AB som beställt bogserbåten.
Luleå Hamn är Sveriges största bulkhamn som innebär att lasten transporteras ”opaketerad” direkt i fartyget. Ett exempel på det är last av järnmalm.
För att klara fartygsbredder på 33 meter och uppåt krävs den typ av bogserbåt som nu är på gång till Luleå.
Investeringsbeslutet, på cirka 160 miljoner kronor för den nya bogserbåten, togs för ungefär tre år sedan. Hybriddriften gör att den blir energieffektiv och bra för miljön.
– Med vår nya bogserbåt kan vi välja diesel- eller el-drift, alternativt en kombination av båda. Det går att dra ned på dieseldriften och koppla på el vid topparna.
– Med våra nuvarande bogserbåtar är det max varvtal som gäller vid isbrytning och det blir lite oekonomiskt.
Den nya bogserbåten väntas till Luleå i juni nästa år.