Läraren Maria Selin startar lektionen i samhällskunskap i vård och omsorgsprogrammets lokaler i Gymnasiebyn i Luleå. Eleverna på teknikprogrammet får sin undervisning uppkopplade i hemmen. Anledningen är givetvis coronaviruset som ställer lärare och elever inför nya utmaningar.
– Vi var lite oroliga i början men det går över förväntan. Eleverna har fyllt i en enkät och den absoluta majoriteten säger att det funkar bra. Dessutom är det sällan vi haft så hög närvaro, säger samhälls- och religionsläraren Maria Selin.
– Det klart vi pratar kvalité när eleverna är där och vi är här. Men det får framtiden utvisa. Vi gör så gott vi kan.
Praktiska program – teoretiska uppgifter
På restaurangprogrammet är en del av eleverna ute på praktik på olika restauranger som ju som bekant drabbats mycket hårt av effekterna av coronaviruset.
– Situationen är ju ny för oss alla. Och jag har aldrig varit med om att det ska vara skola hemma på ett praktiskt program, säger Mattias Eriksson, lärare på restaurang- och livsmedelsprogrammet.
– I dagsläget blir det att börja med en hel del teoretiska uppgifter. Det är vårt dilemma.
Eleverna som är ute på praktik. Vad händer med dom?
– Där hoppas vi att dom får vara kvar. Vi har talat med handledarna och de är positiva. Vi vill ju ha kvar eleverna på praktik för att ge dem kvalité i sin utbildning.