–Det känns mycket bra att vi med gemensamma krafter lyckats höja kapaciteten på en så pass lång sträcka, säger Håkan Äijä, chef Underhåll Nord på Trafikverket.
Ökad kapacitet
Det finns en stor efterfrågan på ökad trafik på Malmbanan. Efter en testperiod med omfattande förstärkningar längs banan är det nu klart att den 21 mil långa sträckan mellan Vitåfors och Luleå klarar Europas tyngsta tåg. Det innebär att banan kan ta mer last utan ökat antal tåg.
En axellast på 32,5 ton jämfört med tidigare 30 ton innebär cirka tio procents kapacitetsökning. Det kan jämföras med att varje malmtåg kan lasta ytterligare cirka 680 ton malm. Testet har drivits som ett samarbetsprojekt mellan Trafikverket och LKAB.
Den 21 mil långa sträckan mellan Vitåfors och Luleå valdes bland annat för att behovet av åtgärder var mindre än på andra sträckor.