Snart kan allt inrikesflyg i Sveriges flygas på restprodukter från svensk skogsindustri. Foto: TTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Forskare: Svenskt flyg kan flygas helt med skogsrester

Publicerad

Forskare vid LTU tror sig ha hittat en lösning som innebär att dagens fossila bränsle för svenskt inrikesflyg kan bytas ut mot bioflygbränsle tillverkat av skogsrester.

En förstudie har gjorts i samarbete med bland annat IVL, Svenska miljöinstitutet. Nu vill forskarna vid Luleå tekniska universitet så snart som möjligt demonstrera tekniken bakom tillverkningen av bioflygbränslet och göra kommersiella inrikesflygningar i Sverige.

– Vi har hittat en lösning där dagens bränsle för inrikesflyget i Sverige i en nära framtid kan bytas ut mot bioflygbränsle producerat av svensk skogsråvara. Vi vet tillverkningstekniker som fungerar och vi vet att tillgången på restprodukter av svensk skog är mycket stor, säger Fredrik Granberg, projektledare vid energiteknik, Luleå tekniska universitet.

– Våra skogsrester täcker teoretiskt mer än väl behovet för att med bästa teknik, på ett hållbart sätt, tillverka bioflygbränsle som försörjer både inrikes- och utrikesflyg i Sverige

Förstudie under 2017

Under 2017 genomförde Luleåforskarna en förstudie för produktion av grönt flygbränsle. Den ska ha visat att teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess, så kallad Fischer Tropsch-syntes, kan ge en hållbar produktion av bioflygbränsle av skogsindustris restprodukter som exempelvis grenar och rötter.

”En vilja att starta snarast”

Det pilotprojekt som nu planeras kan utföras på LTU Green Fuels anläggning i Piteå och det ska ge tillräckligt mycket bränsle för att utföra kommersiella inrikesflygningar. Nu letar universitet efter finansiering till projektet, som uppskattas kosta runt 150 miljoner kronor.

– Vår plan för utveckling av grönt flygbränsle tillverkat av svenska skogsrester, innebär en vilja att snarast starta arbetet mot en teknikdemonstration av grönt flygbränsle tillverkat av skogsrester, eftersom det tar 5-10 år innan steg 3, som innebär att en första kommersiell storskalig anläggning kan vara i produktion, säger Fredrik Granberg.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Ett annat SAS-flyg, på väg att lyfta från Kastrup i Köpenhamn. Arkivbild.
Snart kan allt inrikesflyg i Sveriges flygas på restprodukter från svensk skogsindustri. Foto: TT
En bild på en man i kostym framför ett träd.
Fredrik Granberg, projektledare energiteknik vid Luleå tekniska universitet. Foto: Luleå tekniska universitet