– Vi vill också förbättra standarden på vägarna. Mitträcke är den långsiktigt hållbara lösningen men vi vet också att det tar tid. I avvaktan på det så är det hastighetsanpassning som står till buds, säger Helena Eriksson, regiondirektör på Trafikverket.
Hastighetssänkningen som väckt motstånd gäller en 18.5 km lång sträcka strax söder om Gällivare där Trafikverket vill sänka hastigheten från 100 till 80 km/tim. Norrbottens kommuner, Region Norrbotten och länsstyrelsen efterlyser istället vägförbättringar som exempelvis mitträcken på den drygt 40 mil långa sträckan från Töre i söder till Riksgränsen i norr.
Räddar liv
Trafikverket å sin sida måste följa Nollvisionen som stipulerar att ingen ska omkomma i trafiken. Förslaget på sänkt hastighet utgår också från verkets arbete med att fortsätta anpassa hastighetsgränserna till vägarnas standard.
– Motivet är faktiskt att rädda liv. Vi vet att hastighetssänkningar har en viss effekt. Samtidigt vet vi också att mer än 50 procent kör för fort och vi vet också att det är många som kör onyktra. Så vi har många delar som vi tillsammans måste jobba med i samhället, säger Helena Eriksson.