Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”Mitträcke är den långsiktigt hållbara lösningen”, säger Helena Eriksson, regiondirektör på Trafikverket. Foto: Anders Hjertström/SVT.

Trafikverket: Hastighetssänkning det enda alternativet

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket menar att sänkt hastighet är det alternativ som står dem till buds. Mitträcken och andra förbättringar måste vänta.

– Vi vill också förbättra standarden på vägarna. Mitträcke är den långsiktigt hållbara lösningen men vi vet också att det tar tid. I avvaktan på det så är det hastighetsanpassning som står till buds, säger Helena Eriksson, regiondirektör på Trafikverket.

Hastighetssänkningen som väckt motstånd gäller en 18.5 km lång sträcka strax söder om Gällivare där Trafikverket vill sänka hastigheten från 100 till 80 km/tim. Norrbottens kommuner, Region Norrbotten och länsstyrelsen efterlyser istället vägförbättringar som exempelvis mitträcken på den drygt 40 mil långa sträckan från Töre i söder till Riksgränsen i norr.

Räddar liv

Trafikverket å sin sida måste följa Nollvisionen som stipulerar att ingen ska omkomma i trafiken. Förslaget på sänkt hastighet utgår också från verkets arbete med att fortsätta anpassa hastighetsgränserna till vägarnas standard.

– Motivet är faktiskt att rädda liv. Vi vet att hastighetssänkningar har en viss effekt. Samtidigt vet vi också att mer än 50 procent kör för fort och vi vet också att det är många som kör onyktra. Så vi har många delar som vi tillsammans måste jobba med i samhället, säger Helena Eriksson.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer