På ett antal skolor i Kalix har pedagogerna sedan i våras arbetat med en ny metod som blivit hett omdiskuterat och skapat oro.
Så på måndagskvällen kom beskedet i en direktsändning från Kalix-TV.
– Vi har velat testa metoden för att se om vi får ett bättre resultat. Men det är svårt att fortsätta eftersom det finns så mycket funderingar kring arbetssättet, sa skolchefen Charlotte Sundqvist.
Konsekvenser för elever
Syftet med metoden har beskrivits som ett sätt för personalen att arbeta med schyssta konsekvenser som eleverna känner till i förväg om de inte ”sköter sig.”
Det kontroversiella i metoden har bland annat varit att vuxna på skolan har rätt att hålla fast i ett barn och att det upplevs som kränkande och bestraffande.
Håller i handlederna
Men från skolan beskriver man det så här:
”Åtgärderna är aldrig en bestraffning, utan syftar alltid till ökad studiero för alla. Om ett barn slår, sparkar och/eller biter kan en pedagog behöva hålla barnet i handlederna eller dylikt”.
Och vidare:
”Det är endast för att skydda eleven eller dess omgivning. För den vuxne gäller det att vara lugn, trevlig och konsekvent och ha ett lågaffektivt agerande. Kalix kommuns pedagoger agerar alltid i omsorg för barnets bästa och för att skapa trygghet för eleven och dennes klasskamrater”.
Det kommer att ske en oberoende granskning av arbetsmetoden.
Hör skolchefen Charlotte Sundqvist om fasthållningarna i klippet ovan.
NPF-diagnoser
- Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är ett samlingsnamn för många olika tillstånd eller diagnoser. Några är adhd, autism och Tourettes syndrom.
- Barn och elever har olika individuella förutsättningar och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar påverkar individen i olika omfattning.
Källa: Specialpedagogiska myndigheten
På Kalix kommuns hemsida kan man läsa mer om det nya arbetssättet som nu pausas.