Politiker i norr rasar mot klimatskatt på flyg

Uppdaterad
Publicerad

I dag presenterar regeringens utredare sitt förslag på hur en skatt på flygresor kan se ut. Genom en flygskatt ska konsumenter uppmuntras att välja mer miljövänliga alternativ men flera kommunalråd i Norrland är kritiska och menar att alternativen saknas.

– Jag är starkt kritisk. Vi bor där vi bor och vi har inga alternativ, inga tåg- eller bussförbindelser. Tar jag tåget för ett endagsmöte i Stockholm blir jag borta i tre dagar. En flygskatt skulle slå oerhört hårt mot oss, säger Lotta Åman (S), kommunalråd i Arvidsjaur.

Fördubbling av flygresor

Flygets klimatpåverkan är stor och dessutom ökande skriver regeringen. I Sverige har antalet utlandsflygresor per invånare mer än fördubblats sedan början av 90-talet och enligt siffror från Naturvårdsverket motsvarar det lika stora utsläpp som all bilkörning i Sverige.

flygskatt norrbotten

I november förra året tillsatte regeringen en särskild utredare som fick till uppgift att analysera och lämna förslag på hur en skatt på flygresor kan utformas. Förhoppningen från regeringens sida är att flyget i högre utsträckning ska bära sina egna klimatkostnader. Men utredaren ska också undersöka hur en skatt kan slå mot de regionalpolitiska målen om jobb och konkurrenskraft i alla delar av landet.

Men Luleås kommunalråd Niklas Nordström som också är ordförande för svenskt flyg menar att en flygskatt inte är effektiv ur ett miljöperspektiv.

– I dag finns det biobränsle på två flygplatser i Sverige. Att stimulera en utbyggnad och en ökad användning av det ser jag som ett bättre alternativ, det skulle ge klimateffekten, säger han.

Men räcker det för miljön, det behövs ju dessutom väldigt mycket biobränsle till flygplan?

– Nej såklart inte men det är ett bra första steg. Sen kan man ju fortsätta med annat som att exempelvis utveckla flygplanen ytterligare, säger Niklas Nordström.

Men det är ju från den socialdemokratiska regeringen som det här förslaget kommer?

– Ja och det är ju inte bra men jag tror det här i första hand handlar om att miljöpartiet är emot flyg. Vi politiker här uppe i Norrbotten som bor och lever under förutsättningarna här är av en annan åsikt, säger Niklas Nordström.

Men den här utredningen skulle ju också ta hänsyn till hur skatten kan slå mot ett län som exempelvis Norrbotten, tycker du att man gjort det?

– Som jag ser det så finns det ju ingen hänsyn tagen till dom geografiska avstånden i Sverige. Jag tycker ju att det är väldigt konstigt att man ska straffbeskatta avstånd och jag förstår inte den logiken. För vi kan inte påverka att vi ligger 100 mil från Stockholm, vad ska vi göra åt det? Det är ju så det ser ut och vi måste ha bra flygförbindelser både för privatpersoner men också för affärsresenärer och turister, säger Niklas Nordström.

Vilka konkreta konsekvenser menar du att den här skatten skulle få för Norrbotten?

– Det finns ju ganska väl gjort en del uträkningar och det är ju tydligt att det handlar om att vi tappar väldigt många jobb. Vi tappar ekonomi och dom sakerna i sig borde tala emot en sån här skatt, De länder som haft liknande skatter har senare tagit bort skatten helt eller minskat den, säger Niclas Nordström.

”Straffskatt för oss i periferin”

I förlängningen ska ökade priser på flyg få konsumenterna att välja mer miljövänliga alternativ.

Kirunas kommunledning är just i dag på plats i Bryssel och att ta tåg dit skulle ta flera dagar i anspråk.

– Det tar närmare ett dygn från Kiruna till Stockholm. Ska jag åka till Bryssel skulle det ta flera dagar. För oss som bor i periferin känns det närmast som en straffskatt, säger Kristina Zakrisson (S), kommunalråd Kiruna.

– Det är klart att det är bra med insatser för klimatet men man måste samtidigt förstå att det är betydligt lättare att använda mer koldioxidneutrala alternativ i större städer. Vi bor där vi bor och har inga alternativ och det tycker jag att man borde ta hänsyn till, säger Lars Alriksson (M), kommunalråd i Gällivare.

Majoritet för flygskatt

Trots att många kommunföreträdare i norr är starkt kritiska till ett eventuellt införande av en flygskatt är en majoritet av svenskarna positivt inställda. Enligt en ny Sifomätning är drygt 70 procent ganska eller mycket positiva till en flygskatt. 20 procent är ganska eller mycket negativt inställda till skatten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

flygskatt norrbotten

Mer i ämnet