Sommaren på First Camp Arcus i Luleå har varit full sedan 8 juli. Och trots att den strandnära campingen i Karlsvik har 2 600 platser står folk och köar utanför för att få en plats.
– Vi får neka på grund av platsbrist både till stugor och campande. Vi har även fler tältare i år än vad vi brukar ha, säger Carla Peruzzaro, platschef First Camp Arcus.
”Gästerna kan shoppa väldigt mycket”
Vad tror du att det är som lockar med Luleå?
– Vi har ett stort utbud. Gästerna kan shoppa väldigt mycket, vilket de också gör. Storheden är väldigt populärt och jag tror att de tjänar mer under den här tiden än vad de gör under julen. Sedan har vi otroligt fina stränder över hela Luleå och även här på campingen. Hela Luleå har ett brett utbud av aktiviteter och en fantastisk skärgård.
Men i år får norrmännen konkurrens av svenskarna själva. Normalt är det nästan 95 procent norska besökare på campingen. Men i år är det bara 70 procent, eftersom det blir allt fler svenska besökare.
– Det är 25 procent svenskar i år. Det är ovanligt, säger Carla Peruzzaro.
Norrmännen spenderar många miljarder
Norska gränshandeln har fortsatt att slå nya rekord och totalt spenderade norska besökare 25,6 miljarder kronor i den svenska detaljhandeln under förra året. Det är fem procent av Norges totala handel.
– Den svenska handeln är attraktiv bland norrmännen. Utbudet av butiker nära den norska gränsen blir allt större och många norrmän ser resan till Sverige som en upplevelse där de kan handla till riktigt bra priser, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Han menar också att norrmännen söker sig till Norrbotten inte bara på grund av priset, utan även därför att Sverige har ett liknande utbud i hela landet.
– I de norra delarna av landet kan du hitta precis samma saker som till exempel i Stockholm. Medan man absolut inte har samma utbud i Narvik som man har i Oslo. Så på det sättet har Sverige mer utbud och utbyggnad.