I en rapport som Trafikverket tagit fram på uppdrag av regeringen föreslås det att man ska testa självkörande bilar i Kiruna. (Arkivbild) Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Trafikverket föreslår tester av självkörande fordon i Kiruna

Uppdaterad
Publicerad

I en ny rapport föreslår Trafikverket att arbetspendlingen mellan Kiruna och Gällivare ska förbättras och att man ska utveckla en testbädd för nya idéer och innovationer. Ett av förslagen är att testa självkörande fordon i vinterväglag.

Trafikverket har fått uppdraget att redovisa åtgärder för att skapa god tillgänglighet till Kirunas nya centrum. I den rapport som nu presenteras framgår att Kiruna skulle vara en lämplig plats för test av nya idéer och innovationer i praktisk verklighet, så kallad testbäddverksamhet. Det skulle i sådana fall bli en utveckling av pågående ”Testbed Kiruna” som drivs av Tekniska verken inom Kiruna kommun.

– Det är ett bra tillfälle att utnyttja den organisationen och kanske bygga på den ytterligare. I Kiruna har man lite av ett unikt tillfälle tack vare samhällsomvandlingen där man kommer bygga mycket nytt och det ett bra tillfälle att prova nya saker, säger Anders Lundström, utredningsledare på Trafikverket.

Självkörande bilar

Trafikverket menar att den digitala utvecklingen kommer påverka persontransporter och att det är ett bra tillfälle att satsa på ny teknik.

– Hur självkörande fordon skulle fungera i vinterklimat är en sådan sak. Det händer otroligt mycket kring hur våra transporter ska se ut i framtiden. Det här kommer ju på bred front och det går ganska snabbt.

– Vi tror att Kiruna skulle vara en lämplig plats för det då man har stora variationer i sitt klimat. Testar man något i Kiruna så har det ju förutsättningar att fungera i kallt klimat på de flesta ställena.

Både kort och långsiktigt

I närtid speglar de föreslagna åtgärderna mycket av den kommunala planeringen. Det rör sig exempelvis om enklare åtgärder som samordning av lokaltrafik och förbättra skyltning, men även mer omfattande nybyggnationer av gång- och cykelvägar.

– På längre sikt, fram till 2030, kan det bli frågan om stomlinjer i kombination med anropsstyrd trafik, förbättrad arbetspendling till Gällivare genom snabb tågförbindelse och hög turtäthet, säger Helena Eriksson, regional direktör, Region Nord, Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.