– Totalt har vi under de senaste två månaderna tagit emot 177 anmälningar om bedrägerier runt om i de fyra nordligaste länen, säger Lars Andersson, gruppchef vid regionalt bedrägericentrum i polisregion Nord.
Så går bedrägeriet till
Bedragarna påstår att det har förvunnit en större summa pengar från den uppringdes konto. Därefter ringer en påstådd representant från den uppringdes bank för att bekräfta detta, samt vill att den uppringde ska aktivera sin bankdosa eller sitt mobila BankID så att banken kan stoppa transaktionen. Om detta genomförs så får bedragaren full tillgång till den uppringdes samtliga konton och kan fritt föra bort pengarna därifrån.
Polisen gör aldrig så
– Polisen ringer aldrig och ställer frågor på det sättet om inte allmänheten innan har anmält ett sådant förfarande till polis. Inte heller banken ringer och ber om inloggningsuppgifter från BankID, säger Lars Andersson.
Polisens budskap är att privatpersoner aldrig ska lämna ut BankID-koder, kontonummer eller kortnummer över telefon.