Sotningsföretaget Eld och ventilation, som har sitt huvudkontor utanför Stockholm, ringer just nu runt till privatpersoner i Örebro län för att jaga nya kunder och sälja rengöringsjobb av spisfläkt och imkanal. Ett av samtalen gick till en äldre kvinna i en bostadsrättsförening i Örebro. Direkt efter samtalet i förra veckan ringde kvinnan upp föreningens ordförande, Juhani Kilpeläinen.
– Hon ringde mig och var orolig. Företaget hade påstått att de tagit över kommunens rengöring av kanaler och spisfläktar och nu skulle de komma till hennes område. Hon upplevde dem vänliga i telefon, men väldigt övertygande och efter samtalet skickade de en bokningsbekräftelse på sms till henne, fast hon inte tackat ja. Det är fräckt, säger Juhani Kilpeläinen.
Han tycker att det är extra upprörande eftersom bostadsrättsföreningen har upphandlat tjänster från en sotningsfirma och de arbetena ingår i medlemsavgiften för de boende i föreningen.
– Ett seriöst företag hade ju ringt oss i styrelsen, inte till en enskild äldre medlem, säger han.
Efteråt ringde kvinnan upp företaget Eld och ventilation och kunde avboka tiden. Men hon är alltså inte den enda som blivit uppringd den senaste tiden i länet. Örebrosotar'n har bland annat fått många samtal från oroliga kunder som undrar vad som gäller efter att det blivit uppringda av det aktuella företaget.
Anmälda till Konsumentverket
Sedan förra året har Eld och ventilation anmälts 19 gånger till Konsumentverket. Och DM-nämnden, branschens egen självreglering av direktmarknadsföring, har så sent som i somras slagit ner på företagets sätt att marknadsföra sig och menar att det strider mot god sed.
Tillbakavisar kritiken
När SVT Nyheter Örebro pratar med Pontus Gustafsson, som är ansvarig för kundbokningarna för Eld och ventilation säger han att företaget alltid är tydliga med vad som gäller. Enligt honom påstår inte säljarna att det finns en lag som kräver att imkanalen görs rent regelbundet. Tvärtom.
– I varje bokning, sms eller mejl, så är det absolut första som står ”Lagen togs bort 2004”. Det är det som står där. Det står även på vår hemsida och facebooksida, så jag vet faktiskt inte hur det blir såna missförstånd. Du är inte den första journalist som frågar om det här och det skadar vårat rykte. Vi försöker verkligen komma ifrån det.
Missvisande hemsida
Under frågor och svar på företagets hemsida står det mycket riktigt att det inte är lag på att rengöra imkanalen. Men det är inte det första man möts av på företagets hemsida, däremot står det att försäkringsbolagen kräver att imkanalen rengörs fackmannamässigt. Men det är inte sant. Det är frivilligt att göra rent imkanalen ovanför spisfläkten. Och man kan välja om man vill göra det själv eller anlita någon.
Ni har ju fått kritik från många håll i flera år, är det inte dags att göra något åt det?
– Jag frågar dig, vad kan vi göra? Vi har verkligen försökt och vi är tydliga i våra bokningar, säger Pontus Gustafsson.
Får telefonförsäljarna provision på antal bokade kunder?
– Yes.
Så om man bokar många kunder så får man mycket pengar?
– Absolut, absolut.
Pontus Gustafsson menar att det är naturligt att företaget får en del kritik, eftersom säljarna ringer väldigt många samtal för att få tag på nya kunder.