Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi har haft det här stället sedan 1946 och det har aldrig varit så mycket tåg och buller som nu”, säger Bo Nykvist. Foto: SVT

Bo oroar sig för ökat tågbuller om Törsjöterminalen byggs

Publicerad

Detaljplanen för bygget av en stor kombiterminal i Törsjö i Örebro ska upp för beslut nu i april. Blir bygget verklighet så kommer både tåg- och lastbilstrafiken öka. Det oroar Bo Nykvist. Hans hem står 22 meter från dagens dubbelspåriga järnväg.

Längs Anhaltsvägen, där Bo Nykvists, familjehem står, löper den dubbelspåriga järnvägen. Godsstråket genom Bergslagen är hårt trafikerat. Med en stor kombiterminal i Törsjö väntas mängden gods som fraktas här öka.

– Vi har haft det här stället sedan 1946 och det har aldrig varit så mycket tåg och buller som nu, säger Bo Nykvist.

Beslut i mitten av april

Detaljplanen klubbades i första instansen, bygg- och miljönämnden, tidigare i år och närmast ska frågan upp i kommunstyrelsen för att sedan avgöras av kommunfullmäktige. Flera remissinstanser har motsatt sig förslaget, bland dem flera boende.

Synpunkterna är samstämmiga från de berörda: oron för ökat buller både från väg och järnväg och att terminalen starkt skulle påverka deras boendemiljö negativt. Flera motsätter sig också att jordbruksmark tas i anspråk.

Mer utredning krävs

Enligt den trafikutredning som kommunen gjorde 2019 väntas vägtrafiken till och från området öka med 2 500 fordon per dygn på väg 51. Hur ökningen kan bli på järnvägen är oklart. Enligt Trafikverket har exploatören ännu inte gjort någon fördjupad utredning för hur det tredje spåret rent tekniskt ska anslutas till godsstråket.

Dessutom väntar ännu en process, med att ta fram en järnvägsplan. Det görs i så fall först efter att detaljplanen vunnit laga kraft. 

– Om det går vidare måste man enligt lagen ta fram en järnvägsplan. I den tittar man på allt som berör byggandet av det nya järnvägsspåret och anslutningen till dubbelspåret mellan Örebro och Hallsberg. Till exempel placering av växlar och signaler, miljöpåverkan, buller och många andra frågor, säger Anneli Weiner, samhällsplanerare på Trafikverket.

I klippet berättar Bo om sin oro för hur han ska påverkas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.