Det handlar om 114 hektar jordbruksmark som Örebro kommun vill förvandla till en kombiterminal, eftersom platsen ligger nära järnväg och väg. Exploateringen ska utföras av ett privat bolag, Törsjö logistik AB, där det kommunägda bolaget Örebroporten är en av tre delägare.
Flera av de remissinstanser som svarade på förslaget 2019 ifrågasatte valet av plats, eftersom bra jordbruksmark därmed byggs bort.
– Du har ju järnvägen och väg 51 som en väldigt bra barriär, så att man inte ska lockas att ta det där steget ytterligare och ytterligare. Det är väldigt lämpligt att stanna där man är, säger Per Willén.
Brännande fråga
Enligt Miljöbalken får man bara bygga på jordbruksmark om det finns ett väsentligt samhällsintresse, och om annan lämplig mark saknas. Flera remissinstanser har haft invändningar. Det handlar om buller, att en kombiterminal redan finns i Hallsberg och att livsmiljöer förstörs för flera arter.
Men framförallt handlade det om livsmedelsförsörjningen och att jordbruksmarken behövs. LRF anser att frågan blivit ännu mer brännande i och med kriget i Ukraina, inflationen och klimatförändringarna, som kommer att ändra förutsättningarna för att odla.
– Vi kan inte tulla lite här och lite där och tro att någon annan löser det, säger Per Willén.
I april ska förslaget upp i kommunfullmäktige för beslut. Går det igenom där kommer LRF agera och hjälpa enskilda att överklaga frågan till mark- och miljödomstolen.
Starta klippet för att höra LRF utveckla kritiken mot den planerade kombiterminalen.