Hör Anders Hagström (KD), ordförande i byggnadsnämnden, och Per Willén, ordförande LRF Örebro län, argument för och emot förslaget. Foto: SVT

Förslaget: Logistikområde på jordbruksmark

Uppdaterad
Publicerad

Örebro kommun planerar att bygga ett stort logistikområde på jordbruksmark vid Törsjö, på andra sidan järnvägen om den befintliga Törsjöterminalen. En dålig idé, anser LRF.

Det handlar om cirka 115 hektar jordbruksmark som enligt kommunens planer ska bli en kombiterminal där last byter transportsätt från tåg till lastbil och tvärt om. Området ska också rymma lagerlokaler och kontor.

– Vi ska i möjligaste mån undvika att bygga på jordbruksmark, men det finns situationer där det finns ett väsentligt samhällsintresse som gör att man kan bygga på sådan mark och det anser vi att det finns i det här fallet, säger Anders Hagström (KD) ordförande i byggnadsnämnden.

Nära järnvägen och E20

Platsen är sedan tidigare utpekad i Örebro kommuns översiktsplan från 2018, som lämplig för exploatering, eftersom den ligger nära både järnvägen, E20 och väg 51. Nu har en detaljplan tagits fram.

Men Lantbrukarnas riksförbund i Örebro har en annan syn på saken och menar att järnvägen och väg 51 är naturliga barriärer för att inte bygga ut. Man vill bevara marken för livsmedelsproduktion, dessutom pekar man på att Hallsberg redan har en godsterminal.

– Logistik är viktigt, men Hallsberg har ju en kombiterminal för omlastning. Dessutom tänker Trafikverket dra eldrift på E20 mellan Hallsberg och Örebro just för att köra gods från Hallsberg. Man har inte tittat på hela bilden, säger Per Willén, ordförande LRF Örebro län.

Beslut i höst

Förslaget har varit ute för granskning av berörda parter sedan april och sista dag att lämna in synpunkter är imorgon, tisdag. Någon gång i höst ska frågan om Törsjös framtid upp för beslut i kommunfullmäktige.

I klippet får du höra Örebro kommuns och LRF:s argument för och emot förslaget.

Förslaget om Törsjö:

  • Platsen är på ca 115 hektar jordbruksmark och har valts ut för sitt strategiska läge, intill järnvägen och nära E20 och väg 51. Den finns utpekad i Örebro kommuns översiktsplan från 2018.
  • Enligt detaljplanens förslag ska en 650 meter lång perrong byggas. Förutom nyetableringar vill kommunen flytta verksamhet från CV-omårdet i centrala Örebro hit.
  • Enligt förslaget ska 94 hektar hårdgöras och 18 hektar bevaras som naturmark med bland annat en dagvattendamm. Tre befintliga öppna diken planeras att läggas igen och ersättas med två delvis öppna diken samt ett öppet vägdike.
  • Området planeras att exploateras i etapper och genomförandetiden för planen är totalt 15-20 år.
  • Förslaget ska upp för beslut i kommunfullmäktige under hösten 2021.

Källa: Örebro kommun

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.