Det handlar om cirka 115 hektar jordbruksmark som enligt kommunens planer ska bli en kombiterminal där last byter transportsätt från tåg till lastbil och tvärt om. Området ska också rymma lagerlokaler och kontor.
– Vi ska i möjligaste mån undvika att bygga på jordbruksmark, men det finns situationer där det finns ett väsentligt samhällsintresse som gör att man kan bygga på sådan mark och det anser vi att det finns i det här fallet, säger Anders Hagström (KD) ordförande i byggnadsnämnden.
Nära järnvägen och E20
Platsen är sedan tidigare utpekad i Örebro kommuns översiktsplan från 2018, som lämplig för exploatering, eftersom den ligger nära både järnvägen, E20 och väg 51. Nu har en detaljplan tagits fram.
Men Lantbrukarnas riksförbund i Örebro har en annan syn på saken och menar att järnvägen och väg 51 är naturliga barriärer för att inte bygga ut. Man vill bevara marken för livsmedelsproduktion, dessutom pekar man på att Hallsberg redan har en godsterminal.
– Logistik är viktigt, men Hallsberg har ju en kombiterminal för omlastning. Dessutom tänker Trafikverket dra eldrift på E20 mellan Hallsberg och Örebro just för att köra gods från Hallsberg. Man har inte tittat på hela bilden, säger Per Willén, ordförande LRF Örebro län.
Beslut i höst
Förslaget har varit ute för granskning av berörda parter sedan april och sista dag att lämna in synpunkter är imorgon, tisdag. Någon gång i höst ska frågan om Törsjös framtid upp för beslut i kommunfullmäktige.
I klippet får du höra Örebro kommuns och LRF:s argument för och emot förslaget.