Det är en privat exploatör, Törsjö logistik AB, som äger marken och vill bygga på den. Området har nära till järnväg och väg och enligt Örebro kommun är bygget av ett väsentligt samhällsintresse. Bolaget ägs av tre parter, varav en är det kommunägda bolaget Örebroporten.
Anders Åhrlin (M) är styrelseordförande för Örebroporten och kommunalråd i Örebro. Han är inte tillgänglig för en fysisk intervju, men skickar skriftliga svar.
Vilken roll tror du det spelat att Örebroporten är delägare i Törsjö logistik för att kommunen går vidare med byggplanerna för jordbruksmarken?
– Uppdraget är att skapa förutsättningar för ett växande Örebro, utveckla välanpassade och hållbara miljöer för företag, organisationer och samhällsfunktioner. Den här typen av projekt ligger i linje med bolagets uppdrag, svarar Anders Åhrlin (M).
Tänker du rösta när frågan om Törsjö kommer upp i kommunfullmäktige i april?
– Jag ska samråda med kommunjuristen. Om jag bedöms vara jävig med anledning av att jag är styrelseordförande i Örebroporten så deltar jag inte i omröstningen.
Logistik viktigare än jordbruksmark
Det handlar om 114 hektar jordbruksmark som ska förvandlas till ett logistikcentrum. I ett tidigare förslag försökte kommunen till viss del kompensera för att jordbruksmark byggs bort – med 20 hektar skog på Gotland. Idén blev dock kritiserad i remissrundan av både länsstyrelsen och LRF och har nu strukits. Men i stort ligger planerna fast.
– Det är ett unikt läge nära järnvägen och flygplatsen och en mark som redan nu till viss del är expanderad, säger John Johansson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Örebro är en del av regionen och det finns en handlingsplan för ökad livsmedelsförsörjning och mer jordbruksmark – hur går det ihop med det här beslutet?
– Det finns en målkonflikt.
Enligt Anders Åhrlin (M) har Örebroporten avtalat bort sin ekonomiska risk om planerna skulle stoppas.
I klippet förklarar John Johansson (S) kommunens hållning.