Det finns många exempel där utländska lastbilar som blivit stående längs vägarna är inblandade i olyckor. I många fall blir de stående flera timmar i onödan då få bärgare vill ta på sig ansvaret att bärga lastbilarna. Anledningen är att de i många fall fått kämpa hårt för att överhuvudtaget få några pengar.
– Om vi tittar på liknande situationer som uppstår ute i trafiken där vi ser tunga lastbilar som blir stående ibland, så är det företrädesvis utländska fordon som inte kan betala för att ta sig därifrån, säger Ingemar Resare, regionschef på Sveriges Åkeriföretag.
Myndigheter måste ta ansvar
När de utländska förarna själva inte kan betala så anser Ingemar Resare att de svenska myndigheterna måste gå in och betala.
– När tiden går så måste ansvaret flyttas över till samhället. Vi kan inte hamna i en sådan situation igen. Här måste ordningsmakten och väghållaren ta ett gemensamt ansvar, säger han.
Polisen och trafikverket har under dagen gjort undersökningar på olycksplatsen men även på lastbilen. Varför den stod kvar på motorvägen i flera timmar är oklart. Men samtidigt som samhället bör ta ett större ansvar anser branschorganisationen Sveriges åkeriföretag att även företagen bör tänka sig för.
– Vi måste se att de som köper transporter i grund och botten köper av företag som faktiskt har ordning och reda, det är nummer ett. Vi har sett att det inte har varit någon ordning och reda, därför jobbar vi med att få ordning på det i branschen, säger Ingemar Resare.
Detta har hänt
09.00 Redan tidigt på morgonen kom de första samtalen till Trafikverket från vägtrafikanter gällande en stillastående lastbil på E20 mellan Kumla och Hallsberg.
13.00 Efter lunch kom ett samtal till polisen från en förbipasserande ambulans som konstaterade och bekräftade att lastbilen stod kvar. Polisen åkte då ut till platsen.
14.00 Innan polisen hann komma till platsen hade en personbil redan smällt i den stillastående lastbilen. Bilen voltade och tre personer drabbades med skador, varav en av dem avled tidigt, något räddningstjänsten bekräftade.
I bilen färdades en 54-årig kvinna, en 51-årig man och en 20-årig kvinna. Samtliga från Örebro län. Den 54-åriga kvinnan dog omedelbart vid krocken medan övriga två fördes till Universitetssjukhuset i Örebro.
Senare på eftermiddagen/kvällen kom en presskommuniké som beskrev att läget var ”efter omständigheterna goda” för den 51-årige mannen och den 20-åriga kvinnan.
17.00 Trafikverket berättar för SVT Örebro att de hade fått ett larm om ett stillastående fordon strax innan nio på onsdagsmorgonen, men inte tagit det tillräckligt allvarligt.
Det stillastående fordonet stod i det högra körfältet på den dubbelfiliga motorvägen.
– Men Vägtrafikledarna som fick informationen uppfattade inte hur allvarlig läget var, förklarar presskommunikatör Katarina Wolffram på Trafikverket. Med den information man hade så lades en markering på den digitala kartan som informerar trafikanter om väghinder. Varningar gick också ut i trafikradion.
20.00 Polisen avslöjar senare på kvällen att man kände till det stillastående fordonet sedan förmiddagen, men de valde att inte åka ut.
– Vi trodde att den stod så pass bra till att den inte var i vägen, säger vakthavande befäl på Örebropolisen Torbjörn Roos. Det var inte förrän ambulanspersonal gjorde oss uppmärksamma på att en mängd mindre trafikincidenter skedde vid den som vi åkte ut.
Senare på kvällen förhördes mannen av polisen.
06.00 På torsdagsmorgonen meddelar polisen att lastbilschauffören anhållits av åklagare, misstänkt för vållande till annans död.