Henrik Emilsson Örebro kommun och projektledare för BRT-projektet. Foto: BRT Illustration/Anders Lind Örebro kommun / Nick Strömgren/svt

Centrala gator stängs av inför bygget av BRT-systemet

Uppdaterad
Publicerad

Det omdiskuterade projektet BRT (Bus Rapid Transit) i Örebro startade förra veckan och nu är etapp ett igång, sammanlagt handlar det om nio etapper som ska byggas under 2021-2025. Framtidens bussar som det kallas är också kritiserat från olika håll.

– Vi försöker beskriva varför vi gör det. Det är det vi backar till varje gång, säger projektledaren Henrik Emilsson.

BRT-bussarna kommer tas bruk till 2025 men det stora projektet kommer vara under byggnationstiden, vilket tar cirka 4 år innan det är klart.

superbussarna i Örebro

Vill se fler på bussen

Visionen är att fler människor ska kunna resa kollektivt och de nya bussarna ska även vara lättare att stiga på och ur. Projektet finansieras till hälften av Örebro kommun och till hälften genom statliga medel, via Region Örebro läns länstransportplan.

Risken för större köer i centrala Örebro är stor och det är något kommunen är medveten om, så för den vardagliga bilisten hänvisar projektledare Henrik Emilsson till andra vägar eller andra alternativ:

– Till dom som kan välja andra trafikslag, gå eller cykel så uppmanar jag att använda det.

Ett körfält i taget

På Rudbecksgatan och Universitetsallén kommer arbetet sträcka sig fram till årsskiftet. Först stänger kommunen av ett körfält. Efter tre månader stänger man av det andra och öppna det första igen.

Arbetet beräknas pågå i tre månader per körfält. Beslutet om Bus Rapid Transit-projektet har fattats av region Örebro län och Örebro kommun.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

superbussarna i Örebro

Mer i ämnet