Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Vill man kunna köra 18 tåg i timmen i vardera riktningen eller tre? Så stor skillnad menar Stephan Ray, presschef på Green Cargo, att utbyggnaden gör. Foto: Malin Gotlin / SVT

Dubbelspår skulle lösa viktig flaskhals i Hallsberg

Uppdaterad
Publicerad

Stockholms Handelskammares idé om att stoppa den sista sträckan dubbelspår mellan Hallsberg och Stenkumla förvånar logistikföretaget Green Cargo.

– Jag skulle vilja vända på det: Vad kostar det att inte åtgärda det? Taxametern rullar ju för de tåg som står stilla i brist på kapacitet och det påverkar näringslivet negativt, säger Stephan Ray, presschef på Green Cargo.

Hallsberg är norra Europas största järnvägsknut och den sista sträckan skulle lösa upp en viktig flaskhals i järnvägsnätet menar Stephan Ray.

– Enorma mängder av det vi importerar och exporterar passerar Hallsberg. Det här är en järnvägskorsning med tåg norrifrån, söderifrån, öster och västerifrån.  Alla möts här. Att vi behöver dubbelspår i alla riktningar är oomtvistat. Blir det en störning, som det ofta blir här, så påverkar det hela systemet så det är jätteviktigt att vi får till det här.

I klippet berättar Stephan Ray mer om situationen i Hallsberg och om ett planerat projekt i Europa som kommer påverka godstrafiken ytterligare på sikt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.