Butikschefen om dyrare påskmat: ”Folk tittar mer på vad de handlar”

Uppdaterad
Publicerad

Snart ska påskbordet dukas, samtidigt som en del av den traditionella påskmaten blivit dyrare.

– Folk är nog väldigt sugna på att fira en ordentlig påsk. Det är nog mer i vardagen man kommer börja tänka på hur man handlar, säger Edvin Danielsson, butikschef i Kumla.

Påsk är inte bara en kristen högtid utan en även helg där maten står i centrum. För många är lax, ägg, sill och Janssons frestelse en självklarhet, även om allt fler vegetariska alternativ tar plats på bufféborden. Men smakar det så kostar det, och ska det ätas lax så kostar det mer.

Enligt SCB:s Konsumentprisindex har den rökta och gravade laxen blivit drygt åtta procent dyrare sedan förra påsken. Däremot har inte mycket hänt med priserna på ägg och godis.

Nya köpmönster

– Man märker att prismedvetenheten ökar starkt och att folk tittar mer på vad de handlar, så det blir en skillnad i köpmönstret, säger Edvin Danielsson.

Han konstaterar att världsläget har ökat företagens transport- och energikostnader, vilket i slutändan gör att priserna höjs ute i butik.

Pensionären Eva Wisén tvekar inte:

– Kaffe tycker jag har blivit väldigt dyrt, säger hon.

Möt butikschefen Edvin och flera av hans kunder i klippet

Prisutvecklingen i procent på tio år

– Lax, +37, 3

– Potatis, +23,2

– Sill, +40,7

– Godis (ej choklad), +10,5

– Ägg, +14,1

– Choklad, +10,5

Källa: SCB

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.