Malin Asplund, ägare av Spahuset, berättar att i mellandagarna inser många att det är dags att lösa in årets friskvårdsbidrag. Insikten resulterar i köer på salongen. För att mäkta med det hårda trycket håller de extraöppet online ända fram till tolvslaget på nyårsafton.
– Det är de roligaste dagarna på hela året. Det är som mest hektiskt och många kommer på efter jul, när de är lediga i mellandagarna, att de har friskvård att lösa in, säger Malin Asplund.
Enligt företaget Benify, som arbetar med personalförmåner, är det endast 55 procent som använder bidraget, enligt 2019 års statistik.
En del fuskar
Enligt lagen kan man inte nyttja alla typer av behandlingar. Exempelvis ingår inte skönhetsbehandlingar i avtalet. En granskning som SVT gjorde i november kunde avslöja ett utbrett fusk med friskvårdsbidraget, där salonger skriver ut falska kvitton som personer sedan skickar in som friskvård.
Malin Asplund säger att hon är nogrann med att det inte ska fuskas. Varje år kommer in kunder som vill köpa produkter eller göra skönhetsbehandlingar för friskvårdsbidraget. Men hon tror att det främst beror på okunskap.
– Vi förklarar vad som gäller, många vet inte. Arbetsgivaren kanske inte har förklarat, eller att de inte har läst in vad som gäller, men det är oftast; Oj jag trodde jag kunde betala för den, säger hon.
Hör Malin Asplund, ägare för Spahuset berätta om arbetet under de hektiska mellandagarna.