Foto: Montage SVT / TT

Tusentals missnöjda postkunder

Uppdaterad
Publicerad

Försvunna brev och paket, post som hamnar fel eller kommer för sent. Totalt 690 klagomål har kommit in till Postnord i Örebro län senaste halvåret. I hela landet är klagomålen mer än dubbelt så många som i fjol.

Enligt Post- och telestyrelsen, PTS, har antalet klagomål som rör Postnord ökat senaste året. Detta genom att Postnord sedan i mars blivit skyldiga att rapportera till PTS om vilka klagomål de får in.

– Hittills har vi alltså fått in statistik för sex månader, från och med mars till augusti, säger Gabriel Rhawi som är analytiker på PTS:s postavdelning.

Poststrulet

Totalt har Postnord fått 32 000 klagomål på bra ett halvår, det visar statistik från PTS som Aftonbladet sammanställt.

I Örebro rör missnöjet från kunderna alla Postnords kontor. Kontoret på Riagatan i Ladugårdsängen har fått 116 klagomål och toppar listan, men strax därefter kommer Östra bangatan med 108, Argongatan med 106 och Karlslundsgatan med 92 inkomna klagomål.

– Vi är jätteledsna övar att vi får in så mycket klagomål, vi vill självklart att våra kunder ska vara nöjda. Samtidigt är det ett hjälpmedel för oss att se var vi behöver justera i vår verksamhet, säger Anna-Lena Wennström som är produktionsområdeschef för Postnord i Örebro.

Hundratals missnöjda i länet

I hela länet har 690 klagomål registrerats. Det handlar bland annat om försvunnen post, post som hamnat hos fel mottagare och försenad post.

– I förhållande till hur många försändelser vi faktiskt delar ut så tycker jag att mottagarna ibland kanske ställer för höga krav.

Tycker du att postmottagarna ska sänka sina krav?

– Nej, men vi har ju ett lagkrav på vilken kvalitet vi ska hålla och det kravet klarar vi med råge, säger Anna-Lena Wennström.

Det postkontor som drabbats värst av klagomål ligger i stadsdelen Årsta i Stockholm och har fått in 783 stycken. Det enda av Postnords kontor som inte fått ett enda klagomål ligger på Björkgatan i Uppsala.

Mer än dubbelt så mycket missnöje

PTS får även in klagomål direkt till myndigheten som inte kommer via Postnord. Till och med augusti i år har det inkommit 1 450 klagomål direkt till PTS som rör postområdet. Motsvarande siffra för 2015 var 570. Det innebär att klagomålen under januari till augusti 2016 har ökat med cirka 154 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

– Vi uppskattar att cirka 85 procent av klagomålen avser Postnord medan övriga klagomål gäller Bring citymail samt övriga postoperatörer, som är runt 30 stycken, i landet, säger Gabriel Rhawi.

PTS ser allvarligt på problemen och kommer ta till åtgärder som tillsynsmyndighet för postväsendet.

– Vi utökar våra tillsynsinsatser och besök under hösten och våren.

Får ett halvår på sig

Efter ett möte i dag med höga företrädare för Postnord klargör näringsminister Mikael Damberg (S) att bolaget har det närmaste halvåret på sig för att höja kvaliteten.

– Regeringen ser att det är ett allvarligt läge med kvalitetsbrister i verksamheten men också med frågan om förtroendet för bolaget, säger Mikael Damberg till TT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Poststrulet

Mer i ämnet