Foto: Anders Nord / SVT

Kompetensbrist på ungdomsboenden i hela landet

Publicerad

En undersökning som SVT har gjort visar att utbildningsnivån bland behandlingsassistenter på Statens institutionsstyrelses (SiS) 24 ungdomshem är låg.

I Fjugesta ligger behandlingshemmet Bergsmansgården där över hälften av personalen saknar rätt kompetens.

Uppfyller inte utbildningskraven

Behandlingshemmet tar emot icke skolpliktiga flickor. När SVT:s undersökningen genomfördes var det  24 tillsvidareanställda behandlingsassistenter och 24 timvikarier på Bergsmansgården. Av dem var det drygt hälften som inte uppfyllde utbildningskraven.

Allvarliga konsekvenser

I fjol bestämde SiS, Statens institutionsstyrelse, att sänka utbildningskraven för behandlingsassistenter. Magnus som jobbar på ett av de 24 behandlingshemmen menar att bristen på kompetens kan få allvarliga följder.

– Om man inte har utbildning så märks det av genom att det blir dålig kvalitet på avdelningen. Viss personal kan inte ta kritik, då blir de aggressiva. Viss personal söker konflikten, tyvärr så är det så illa, säger Magnus.

Mer förvaring än behandling

SiS-hem behandlar ungdomar med allvarliga psykosociala behov och även vuxna med missbruksproblem. De tar även emot ungdomar som har dömts till sluten ungdomsvård. Målet är att de som vårdas på ungdomshemmen ska, efter behandlingen, få ett bättre fungerande socialt liv utan missbruk och kriminalitet. Magnus menar att det i nuläget bara är förvaring och ingen behandling.

– Det blir dålig behandling, för det finns ingen behandling. Utan det är bara förvaring av ungdomar idag. Jag tycker man ska ta in kompetent personal som jobbar på avdelningarna. För så som det är idag är inte hållbart, säger Magnus.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer