Just nu utreder Trafikverket hur långa framtidens godståg ska få vara. Idag är den normala maxlängden 630 meter – 200 meter kortare än i till exempel Tyskland.
Det finns en stark önskan från flera branschorganisationer om att tågen ska få lasta mer. Även regeringen vill se längre tåg på svensk räls.
– Det är en jätteviktig del i att öka attraktiviteten i tågtrafiken för de som ska transportera gods och skapa ännu bättre förutsättningar för svensk exportindustri. Det är ett viktigt uppdrag som Trafikverket ska jobba vidare med, det säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).
SVT Play: Se inslaget här
Kommer vi att få se mer godstrafik genom svenska städer?
– Ja, väldigt mycket talar för att vi kommer att få se ökade godsmängder.
”En faslig massa spår”
När järnvägarna byggdes drogs de genom städerna. Idag bor många svenskar längs spåren och bullret från järnvägen är ett problem.
De flesta av landets största kommuner planerar dessutom att bygga nya bostadshus eller kontor i direkt närhet till spåren. Men att dra godstrafiken utanför städerna avvisas nu av infrastrukturministern.
– Det skulle i så fall förutsätta att vi är beredda att bygga en faslig massa spår någon annanstans. Det är vi nog inte. Det skulle nog inte vara samhällsekonomiskt försvarbart.
Bullrar högt
Godstrafiken bullrar betydligt mer än persontrafiken, men att flytta på den är alltså inte aktuellt.
– Att dra spåren helt förbi städerna tror jag inte är en rimlig åtgärd, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).