Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör Ullis Sandberg(S) kommunalråd och Patrik Jämtvall (L) 2:e vice ordf Programnämnd Samhällsbyggnad, ge sina argument för och emot BRT-systemet. Foto: SVTVisa alla (3)
Visa alla (3)

Så säger kommunpolitikerna om de nya superbussarna

Uppdaterad
Publicerad

Superbussarna har den senaste tiden varit ett hett diskussionsämne i Örebro. Moderaterna, som tidigare röstade för, sa i förra veckan att de vill pausa projektet. I klippet ger Socialdemokraterna och Liberalerna sina argument för och emot BRT-systemet.

Bygget av BRT-systemet, (Bus Rapid Transit), eller superbussar som de också kallas, startade för ungefär en månad sedan längs Rudbecksgatan i Örebro. Projektet består av tre etapper där den första sträckan kommer gå mellan Brickebacken och Tegnerlunden.

I klippet ovan hör du Socialdemokraterna och Liberalernas åsikter om bussarna.

Färre hållplatser men går oftare

Bussarna kommer ha egna körfält på vissa ställen, färre hållplatser och högre turtäthet. Den första sträckan beräknas vara klar 2025 och planen är att allt ska vara klart 2029. Projektet finansieras av Örebro kommun och med statliga medel.

Karta över samtliga sträckor där superbussarna är planerade att åka. Foto: Örebro kommun
Så här ska Rudbecksgatan se ut 2025 när systemet med BRT är utbyggt. Långa snabbussar trafikerar då de mittersta körfälten medan biltrafiken får åka i ytterfilerna. Foto: Illustration av Anders Lind, Örebro kommun

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

BRT i Örebro

Mer i ämnet