Samsyn krävs för att uppnå hårt ställda klimatmål

Publicerad

På tisdagen samlades Örebro läns energi- och klimatråd i Örebro. I samband med det uppgav rådets transportnätverk att de nu är beredda att uppnå de högt satta målen på minskade utsläpp från fossila bränslen.

Örebro läns energi- och klimatpolitiska råd bildades förra året. Rådet består av representanter från Länsstyrelsen i Örebro län, näringslivet och Region Örebro län. De har bland annat bestämt att man skall minska utsläppen i transportsektorn med 70 procent till år 2030. En utmaning för regionen, vars näringsliv till stor del är beroende av fungerande logistik.

– För att lyckas krävs en god samverkan mellan det offentliga och näringslivet, sa Andreas Svahn (S), ordf Region Örebro län i samband med tisdagens pressträff.

Ambitiös färdplan

Han menade vidare att en målmedveten satsning att minska transportsektorns utsläpp kan stärka konkurrenskraften; något som två av rådets ingående representanter från näringslivet höll med om.

– Men vi kommer inte att kunna lösa det här ensamma. Den här färdplanen är satt på en hög nivå, säger Åke Algotsson, vd för Stena Recycling.

Tre basförslag

Åke Algotsson på Stena Recycling och Fredrik Öjdemark, som är vd för Närkefrakt med 350 transportfordon i sin maskinpark, presenterade tre konkreta basförslag på stöd för att kunna bidra till omställningen. Deras förslag är att det behövs en utbildning för upphandlare, en strategi för infrastrukturfrågor – var ska fordon tanka/ladda el, bio-, vätgas eller andra drivmedel. Utöver det behövs en överenskommelse om vilka investeringar som ska ske över tid för att uppnå målen.

– Vi behöver kroka arm med varandra för att åstadkomma mesta möjliga av minskningen av utsläpp, säger landshövding Maria Larsson.

I videoklippet hör du mer. Bland annat berättar Närkefrakts vd hur efterfrågan från konsumenterna ser ut när det gäller klimatvänliga transporter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.