Hon och Vänsterpartiet är starkt kritiska till att Örebro kommun finansierar flygplatsen, som hon kallar ”en miljövidrig verksamhet”.
– Kommunens skattemedel ska gå till örebroarna. Det är faktiskt inte så att alla har råd att flyga och då tänker jag att till exempel återinföra tre-timmarsbiljetten inom kollektivtrafiken hade varit en satsning som hade gjort skillnad på riktigt, säger Martha Wicklund (V).
Flygplatsen klarar sig inte utan stödet
Totalt gick 37 miljoner kronor till flygplatsen från den regionala och kommunala skattkassan. Och enligt Örebro airport behöver man lägga ner verksamheten om stödet dras in.
I en rapport som Örebro airport själva beställt framgår det att flygplatsen under pandemiåret 2021, direkt och indirekt, genererade 420 miljoner kronor och 635 arbetstillfällen tillbaka till samhället.
– Det innebär att vi fördubblar varje krona tio gånger om vilket är väldigt bra, säger Örebro airports vd Mikael Smedberg.
Vill satsa på annat
Vänsterpartiet anser dock att skattemedlen inte är till för att stötta privata aktörer i näringslivet och att de i stället bör satsas inom väldfärden och ”gröna jobb”.
Men Martha Wicklund får motstånd av flera av de andra partier.
– Det är lite typiskt Vänsterpartiet, det är liksom ”allt eller inget”. Vi ser det här som en satsning på infrastrukturen eftersom vi ser att flygplatsen behövs och just nu håller också flyget på att ställa om till att bli grönare, säger kommunalrådet Karolina Wallström (L).
Hör mer om var de olika partierna står i frågan i klippet ovan.