Planerna innehåller både villor, radhus och flerbostadshus. Och de gör att byalaget längs väg 801 nu vädrar morgonluft. I fyra år har man argumenterat emot Trafikverkets förslag att ta bort den fem kilometer långa väg 801 från allmänt underhåll. Istället är tanken att byalaget måste ta ansvar för skötseln.
– Det här är en win-win-situation. Det behövs bostäder i Söderköping och i och med det om det här byggs kommer trafiken här att öka ytterligare och då kan inte Trafikverket gå vidare med att dra in vägen. Det är inte ekonomsikt försvarbart, säger Ingegerd Edman byalagets ordförande.
Företaget Billbäcks som äger marken sen i december förra året känner väl till konflikten runt vägen.
– Det här kanske hjälper till så man får behålla vägen i statlig regi. Området blir såklart mindre attraktivt om vägen dras in, säger vd Claerens Jakobsen.
Trafikverket menar att vägen inte behövs
Indragningen av väg 801 är en del av det stora vägprojektet förbifart Söderköping, där Trafikverket anser att väg 801 inte längre behövs i statlig regi när den ny förbifarten står klar 2028. Här kommenterar Trafikverket byggplanerna.
En ansökan om planbesked har kommit in till Söderköpings kommun vilket är det allra första steget i en eventuell byggprocess.
Kommunen entusiastisk
– Jag tycker att det är stort och positivt. Det är bra med inflyttning till Söderköping, säger Börje Natanaelsson (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Hur tror du bostadsplanerna påverkar beslutet att dra in väg 801?
–Jag vet inte. Jag tycker det är lustigt att dra in en väg.