Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Thomas Gustafsson, uthyrningschef hos Hyresbostäder. Här sätter han tjänstebilen på laddning i Navestad i Norrköping. Foto: Carl Larsson/SVT

Boende i flerfamiljshus väljer bort elbil – så vill bostadsbolagen öka antalet

Publicerad

Antalet laddbara bilar fortsätter att öka. Enligt Trafikanalys var 54 procent av de nyregistrerade personbilarna 2022 laddbara. Men ökningen går betydligt långsammare bland de som bor i flerfamiljshus.

Utöver att bilarna är dyra är bristen på laddpunkter, alltså möjlighet att ladda bilen, en av anledningarna till att ökningen inte är lika stor bland boende i flerfamiljshus.

I Norrköping och Linköping bor drygt 40 procent av befolkningen i hyresrätt och många av dem hos just de allmännyttiga bolagen. Möjligheten att kunna ladda ett elfordon berör alltså många människor.

Norrköping

M Sverige, tidigare Motormännen, anser att andelen laddbara bilar hade kunna vara cirka 20 procent högre om det varit enklare för boende i flerfamiljshus att ladda bilen.

Fler kan ladda hemma

Hyresbostäder i Norrköping har de två senaste åren gått från 25 till 68 laddpunkter. Stångåstaden i Linköping från 25 till 142.

– Vi ser att intresset ökar bland våra hyresgäster också, men bland villaägarna har man gått före. Jag tror det finns en eftersläpning här, säger Thomas Gustafsson, uthyrningschef på Hyresbostäder i Norrköping.

Hör mer om hur bostadsbolagen resonerar i videon ovan.

Antal laddbara bilar per publik laddstolpe – CPEV-talet

Enligt rekommendationer från EU bör det gå max tio elbilar på varje publik laddpunkt. Då använder man det så kallade CPEV-talet (Charging points per electric vehicle) som bör ligga på 0,1. Sverige är ett av fyra länder i EU som inte klarar kravet.

På Gotland ökade antalet laddpunkter med 28 procent mars 2022 till januari 2023. Laddbara fordon ökade med 36 procent samma period. Det ger ett minus på 6 procent i CPEV-skillnad.

I Östergötland ökade laddpunkterna med 25 procent under perioden och antalet bilar med 47 procent, vilket ger en  CPEV-skillnad på minus 15 procent.

Rikssnittet är på minus 42 procent.

Källa: M Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrköping

Mer i ämnet