Under perioden 26 oktober till 31 oktober ringde en person 100 – 150 samtal till vårdcentralen i Ryd i Linköping och skapade på så sätt en telefonkö som gjorde att andra patienter hade svårt att komma fram.
Regionen tvingades därför ändra sina telefonrutiner vilket också drabbade de vårdsökande med långa kötider.
Normalläge
– Sedan igår har vi återgått till normalläge och det är bra nu när vi startar influensavaccineringen, och det framför allt är många äldre som vill kunna nå sin vårdcentral, säger regionens tillförordnade säkerhetschef Tomas Samuelsson.
Han berättar också att de har duktiga tekniker som kan ”skruva på det här”.
Den eller de personer som ringde alla sabotagesamtal använde sig av servicen att bli uppringd och fyllde på så sätt hela kön, så att inga andra patienter kunde komma fram.
Mycket material att hantera för polisen
– Vi har ju en oerhörd mängd samtal och webbokningar att gå igenom. Vi försöker få fram vilket nummer alla dessa samtal ringts från och vi har inte fått in alla listor ännu, berättar polisens förundersökningsledare Marie Åhlund.
Polisen arbetar vidare med att få fram den ip-adress som använts vid webbokningarna.
– Det går inte helt snabbt, det är generellt lite krångligt. Och om mobiltelefon med kontantkort använts blir det svårare.
Brottet rubriceras för närvarande som olovlig identitetsanvändning.
– Vi tittar på om vi kan rubricera upp det – det skulle ge oss lite större möjligheter rent lagstiftningsmässigt.