Foto: SVT

Klart med pengar till järnvägen

Uppdaterad
Publicerad

Idag blev det klart med pengar till banor för höghastighetståg och därmed blir det också klart med pengar till Ostlänken.

– Det är klart att vi är jätteglada, säger Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist (S) till SVT Nyheter Öst.

Norrköping har legat långt fram i planeringen för det nya järnvägsbygget, men helt klart har det inte varit med finansieringen.

– Jag har väl inte varit orolig, men man vet ju inte, fortsätter Stjernkvist (S).

Vid regeringens presentation av infrastrukturpropositionen idag blev det klart att det blir höghastighetståg. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) sade dock att utbyggnaden måste gå i etapper eftersom ekonomin inte tillåter att man bygger allt på en gång. I och med beslutet är det också klart med finansieringen av Ostlänken, järnvägen som ska byggas mellan Linköping och Järna.

Flera partier säger nej

Protesterna har varit många mot projektet och de investeringar och ingrepp som krävs för att bygga snabbjärnväg genom Sverige.

Så sent som i går skrev Moderaterna, som vänt i frågan sedan valet, på Dagens industris debattsida att man säger nej till höghastighetståg.

”Det är för dyrt, samhällsekonomiskt olönsamt och för sent. Vi behöver en järnväg som fungerar här och nu och därför säger vi härmed nej till höghastighetsjärnväg i Sverige” inleds debattartikeln som är undertecknad av Ulf Kristersson (M) och Jessica Rosencrantz (M).

Även Liberalerna har svängt till nej och Sverigedemokraterna motsätter sig också höghastighetståg. Kristdemokraterna och Centerpartiet har inte bestämt sig ännu, alltså har regeringen ännu inte en nödvändig majoritet bakom sig.

Både Moderaterna och Liberalerna säger däremot ja till nya järnvägsspår mellan Linköping och Järna, men då handlar det om tåg med hastigheter på max 250 km/h och inte en höghastighetsjärnväg med farter uppemot 320 km/h.

Linköpingsmoderat vill ha förlängd Ostlänk

Linköpings ledande moderat Paul Lindvall, välkomnar regeringens besked idag.

–Det gäller nu att gå från ord till handling. Varje fördröjning av satsningar på modern järnväg är förenade med en dyr nota.

Han kräver inte snabbjärnväg utan bara nya spår, men vill gå längre än partikollegorna som skrev debattartikeln i DI. Han vill att det blir nya spår hela vägen till Jönköping och inte bara till Linköping.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.