– Statistiken visar att bilolyckorna minskar men inte cykelolyckorna. Och när cyklister krockar med motorfordon blir följderna ofta allvarliga, säger forskningsledaren Katja Kircher vid Statens väg- och transportforskningsinstut, VTI, i Linköping.
Det är bakgrunden till forskningsprojektet som genomförs under september.
De 20 deltagarna får dels cykla en sträcka på sex kilometer, därefter får de köra bil samma sträcka. Speciella glasögon registrerar deras ögonrörelser.
Cyklistens färd kommer också att filmas via hjälmkamera och en efterföljande cyklist.
Mäter uppmärksamheten
– Vi vill se hur man läser av trafiken och var konflikterna mellan bilister och cyklister kommer till, säger Katja Kircher.
Några av deltagarna är huvudsakligen cyklister i sin vardag, några kör mest bil. Forskarna hoppas kunna se om deras sätt att köra skiljer sig åt.
– Jag skulle tro att den som cyklar mycket har bättre uppsikt även som bilist än den som bara kör bil, gissar Katja Kircher.
Goda exempel
Hur man kan man då använda resultatet av forskningen?
Ja, dels kan det kanske bidra till att man tänker sig för när man bygger, eftersom dagens trafiksystem huvudsakligen är byggt för bilar, tror Katja Kircher. Dels kan det göra att man ser var problemen finns i trafikmiljön.
– Men kanske kan vi också hitta också goda exempel där cyklister och bilister samsas på ett bra sätt.
Själv beskriver sig Katja Kircher som en helhjärtad cyklist.
– Jag skäms när jag tar bilen!