Efter drygt två års byggarbete så stod den nya kryssningskajen för 250 miljoner kronor klar i april i år. Med den på plats så kan även de stora kryssningsfartygen lägga till; de som annars har fått segla förbi Visby eller blivit tvungna att ligga för ankar utanför och skeppa in passagerarna i småbåtar.
Uppskattas av kaptener och passagerare
Vissa passagerare väljer att ta en tur med cykel. Bussar kör också de som vill in till Almedalen i Visby eller på längre turer ut till olika delar av den gotländska landsbygden. Novad Speicher, på besök med fartyget Aidaaura, valde att ta skyttelbussen in till Almedalen.
– Det är vår första kryssning till Gotland. Anledningen till att vi väljer att kryssa är att det är den enda möjligheten som finns att få besöka de fina städerna kring Östersjön, säger han.
Bra för handeln
Flera butiker har valt att anpassa sina öppettider något efter kryssningsanlöpen.
– Vi har en lista på vilka dagar de kommer, hur många passagerare det är och vilka tider de kommer och åker. Vissa dagar har vi öppnat lite tidigare så att det inte ska vara stängt överallt när de kommer, säger Anja Johansson.
Den 18 oktober kommer säsongens sista kryssningfartyg. Sedan är det dags att summera, och börja blicka framåt mot nästa säsong.
– Vi har redan bra bokningsläge framme vid år 2020. De kommande tio åren kommer det att levereras 100 nya kryssningsfartyg i världen. Ser man på vilka marknader som är populärast så är Karibien nummer ett, Medelhavet nummer två, och norra Europa nummer tre. Så vi kan nog se en positiv utveckling av kryssningstrafiken de kommande åren, säger Henrik Ahlqvist.