Bolaget grundades för att ha lokal teknikkompetens tillgänglig under byggandet av Göta kanal – men under de 200 åren som bolaget varit aktivt har en mängd olika produkter tillverkats. Det handlar om allt från fartyg till broar till järnvägsutrustning och lokomotiv.
– Det är ett arv som lever kvar. Motala verkstad finns kvar idag 200 år senare och man märker att många människor har en stark relation till verkstaden. Många har jobbat här, jobbar fortfarande här eller har anhöriga som jobbat vid Motala verkstad. De berättar mycket om sina minnen och för det arvet vidare, säger Camilla Gullin, som är museiindentent vid Motala kommun och fortsätter:
– Sedan tänker jag att Motala fortfarande är en stad som präglas av innovation och framtidsanda, även om företagsstrukturen har ändrats genom åren, säger hon
Avtryck i litteraturen
Under 1800-talet var Motala verkstad så pass känt att den omnämns i den franska författaren Jules Vernes klassiker ”En världsomsegling under havet” från 1870. I boken lät romanfiguren Kapten Nemo bygga rammen till sitt undervattensfartyg Nautilus på ”les ateliers de Motala” (Motala Verkstad).
I klippet ovan listar museiintendenten Camilla Gullin svar på tre frågor om hur det var att arbeta i Motala förr i tiden.
Se mer i klippet ovan.