Miljöfarliga vrak ska saneras

Uppdaterad
Publicerad

Nu påbörjas saneringen av flera av de tiotusentals sjunkna vrak som tros ligga på bottnarna längs Sveriges kuster.

Totalt finns 17 000 vrak, och 300 av dem har Sjöfartsverket klassat som miljöfarliga. Ett trettiotal av dem bedöms dessutom vara en akut miljörisk.

I Östergötland och utanför Gotland

På listan från Sjöfartsverket över miljöfarliga vrak, ligger ett i Östergötland och två utanför Gotland.

2006 förliste fartyget Marina i Östergötland som innehåller olja. På Gotland handlar det om fartyget Malmi, som förliste 1979 samt fartyget Rone som förliste 1981, även dessa två fartyg innehåller olja.

Akut miljörisk

Sjöfartsverket kommer att börja sanering med tre av vraken som utgör en akut miljörisk.

Det handlar om Thetis, ett fiskefartyg som ligger på trettio meters djup utanför Kungshamn. Fiskefartyget kan innehålla 35 kubikmeter bunkerolja.

Därefter kommer den tyska lastångaren Harburg, som ligger på trettio meters djup utanför Lidingö. Lastångaren innehåller bränsleolja, som läcker till och från.

Det norskägda lastfartyget Skytteren, som sänktes utanför Måseskär är det tredje fartyget som myndigheten prioriterar i det inledande saneringsarbetet. Även det fartyget innehåller bränsleolja, som läcker till och från.

Miljöfara för växter och djur

Läckande fartyg innebär en stor fara för växter och djur i svenska vatten. Farliga ämnen som olja, tungmetaller och arsenik tas upp av mikroorganismer, som i sin tur sprider dem till större organismer som fiskar, skriver Havs- och vattenmyndigheten på sin hemsida.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.