I svallvågorna efter Arbetsförmedlingens varsel av personal och nedläggning av kontor runt om i landet så inleder myndigheten nu en kampanj för att få fler att använda digitala tjänster och personlig service via chatt, telefon och video.
En tjänst som ni marknadsförs är att ha ett första planeringssamtal på distans. Detta är något som Gotland var tidigt ute med och införde redan 2017.
– Vi har haft den möjligheten sedan september 2017, det har fungerat väl, säger Tina Ersson, chef för Arbetsförmedlingen på Gotland.
– Att arbetssökande kan få personlig service via telefon, chatt eller video gör det smidigare för många att ha kontakt med oss på Arbetsförmedlingen. Man kan också få stöd i hur man använder Arbetsförmedlingens digitala tjänster, säger hon.
”Största kontoret på nätet”
Sedan tidigare har det gått att skriva in sig med hjälp av e-legitimation. I slutet av året kommer alla som skriver in sig också kunna ha sitt första planeringssamtal på distans. Detta oavsett var man bor i landet.
I nuläget är det 79 procent som skriver in sig digitalt och 91 procent av de arbetssökande aktivitetsrapporterar med hjälp av e-legitimation.
– Vi står inför stora förändringar som kräver nya arbetssätt och öka användning av våra digitala tjänster. Därför är det viktigt för oss att nå ut med att vårt största kontor finns på nätet, säger AF:s marknadskommunikationschef Konstantinos Irina, i ett pressmeddelande.