Publikanalytiker Mark Weightman ska försöka vända den negativa trenden för publiksiffrorna. Foto: TT/Stefan Jerrevång//SVT

Publiken sviker – han ska fylla läktarna igen

Uppdaterad
Publicerad

Hockeylaget LHC i Linköping har nu anställt en kanadensare på kansliet. Hans uppgift är att vända publikutvecklingen och fylla läktarna igen.

Publiksiffrorna sjunker för de flesta av landets hockeylag, och nu tar Linköping hjälp från andra sidan Atlanten för att lösa problemet.

– Vi har kämpat och pratat med de andra lagen i SHL, men alla gissar bara och har inga lösningar på publikkrisen. Så det var perfekt att få in någon från ett helt annat håll, för man blir hemmablind, säger Anders Mäki som är klubbdirektör i LHC.

”Sport och människor förändras”

Mark Weightman heter den nya värvningen. Han är från Montreal och har jobbat med publikfrågor inom amerikansk fotboll, men är gift med en svenska. Så det var på ett besök i Sverige i somras som han tog kontakt med LHC.

– Sport förändras och människor förändras, vi får nya vanor. Ett sätt för idrottsklubbar som är dömt att misslyckas är att inte förändra sig, säger Mark Weightman.

Publikanalytiker Mark Weightman och klubbdirektör Anders Mäki planerar åtgärder för att öka publiksiffrorna. Foto: SVT

Nya biljetterbjudanden

Än så länge är det inte klart vilka förändringar det blir i Linköping, man håller på och analyserar läget. Men olika typer av biljetterbjudanden som bättre passar unga är en sak man diskuterar.

– Ingen blir ett superengagerat fan direkt. Vi vill locka förstagångsåskådarna, man måste få de ombord på rulltrappan, när de kommit på första trappsteget lockar man de till det andra och så vidare, säger Mark Weightman.

Såhär ser publikutvecklingen ut för LHC de senaste åren: Foto: SVT

20.000 åskådare

I Montreal har man över 20.000 åskådare på hockeymatcherna, mycket mer underhållning runtomkring och ungefär tre gånger så dyra biljetter. Men Anders Mäki vill inte importera den amerikanska modellen rakt av.

– Vi vill inte ha publik som är här av fel skäl, för då kommer de inte tillbaka, hockeymatcherna måste stå i centrum, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.