Publiksiffrorna sjunker för de flesta av landets hockeylag, och nu tar Linköping hjälp från andra sidan Atlanten för att lösa problemet.
– Vi har kämpat och pratat med de andra lagen i SHL, men alla gissar bara och har inga lösningar på publikkrisen. Så det var perfekt att få in någon från ett helt annat håll, för man blir hemmablind, säger Anders Mäki som är klubbdirektör i LHC.
”Sport och människor förändras”
Mark Weightman heter den nya värvningen. Han är från Montreal och har jobbat med publikfrågor inom amerikansk fotboll, men är gift med en svenska. Så det var på ett besök i Sverige i somras som han tog kontakt med LHC.
– Sport förändras och människor förändras, vi får nya vanor. Ett sätt för idrottsklubbar som är dömt att misslyckas är att inte förändra sig, säger Mark Weightman.
Nya biljetterbjudanden
Än så länge är det inte klart vilka förändringar det blir i Linköping, man håller på och analyserar läget. Men olika typer av biljetterbjudanden som bättre passar unga är en sak man diskuterar.
– Ingen blir ett superengagerat fan direkt. Vi vill locka förstagångsåskådarna, man måste få de ombord på rulltrappan, när de kommit på första trappsteget lockar man de till det andra och så vidare, säger Mark Weightman.
20.000 åskådare
I Montreal har man över 20.000 åskådare på hockeymatcherna, mycket mer underhållning runtomkring och ungefär tre gånger så dyra biljetter. Men Anders Mäki vill inte importera den amerikanska modellen rakt av.
– Vi vill inte ha publik som är här av fel skäl, för då kommer de inte tillbaka, hockeymatcherna måste stå i centrum, säger han.