Även i vintras var helikopterbasen i Visby tidvis stängd. Då var det pågrund av en avtalskonflikt mellan de anställda och Sjöfartsverket. Nu är orsaken en annan.
– Vi har ett utbildningsbehov som en följd av att vi nyanställer. Samtidigt har vi ett tungt underhållsprogram i år. Kombinationen av det här begränsar möjligheten att hela tiden hålla fem baser, säger sjö- och flygräddningsdirektör Mattias Hyllert.
Sjöfartsverket räknar med att en eventuell stängning av Visbybasen får minst konsekvenser eftersom baserna i Stockholm och Kristianstad kan täcka upp samma område. Ännu är dock inget bestämt, betonar Mattias Hyllert.
Vad kommer det här att betyda för beredskapen?
– Jag räknar med att vi kommer att kunna uppfylla vårt samhällsuppdrag, som är att kunna undsätta nödställda inom 90 minuter, även under hösten. Med vilka baser och resurser är en fråga vi jobbar med.
Riksdagsledamoten, Mikael Oscarsson, kritiserar Sjöfartsverket och menar att en stängning ställer till det för Försvarsmakten, men det avfärdar Mattias Hyllert.
– Vi har en tät dialog med Försvarmakten om de prioriteringar vi gör.
Utbildningen av ny personal kommer att pågå fram till början av våren. Hur lång tid det tar innan underhållet av helikoptrarna är klar går idag inte att säga.
– Det är otroligt svårt att förutse vad man kommer att hitta när man gör en så här stor genomgång av en helikopter. Man kan hitta större fel som kräver reservdelar med leveranstid eller så kan den vara i gott skick och då är det bara att sätta ihop den igen, säger Mattias Hyllert.