Karin Wiström är socionom och följde med Elin till alla skolmöten. Foto: SVT

”Skolan ville så väl – och ändå blev det så fel”

Uppdaterad
Publicerad

Elins skola hade en handlingsplan. Och en engagerad rektor och specialpedagog som ville väl. Och ändå blev det så fel i slutändan för Elin, konstaterar socionomen Karin Wiström som var Elins samtalskontakt. Hon anser att det behövs mer kunskap – och metoder.

Vi har tidigare berättat om Elin som hoppade av skolan för att hon inte orkade se personen som våldtagit henne. Hon drabbades av posttraumatisk stress.

Karin Wiström, som följde med Elin till möten med skolan, konstaterar att många åtgärder sattes in och att alla ville väl.

skolövergrepp

– Och ändå blev det så fel för henne i slutändan, konstaterar hon.

”Hon är inte ensam att drabbas”

Karin Wiström tror inte att Elin är ensam om att drabbas av det här. Hon tror inte att det är ovanligt att elever som har utsatts för ett övergrepp tvingas gå på samma skola som personen som utsatte dem för övergreppet.

Därför anser hon att det behövs mer kunskap om det här.

– Lösningarna i det här fallet blev: Vi drar ner persiennerna, hon får en annan ingång. Men hon var ju inte främst rädd för nya övergrepp. Hon var rädd för att möta och se den här eleven.

Vid ett tillfälle hamnade Elin i samma klassrum som den andra eleven. Och skolan sa efteråt att det var ett misstag.

– Samtidigt reagerade inte personalen direkt utan de fick sitta i samma klassrum ett bra tag, säger Karin Wiström.

”Det finns ingen metod att luta sig mot”

Hon säger att Elin hade haft det jobbigt i skolan även före övergreppet. Men att den här händelsen, när de tvingades sitta i samma klassrum, och det som hände efteråt, var det som var avgörande för att Elin inte orkade gå kvar i skolan.

– Jag tror inte att skolor vet hur de ska agera i sådana här fall. Det finns ingen metod som man kan luta sig mot. Och jag tror det behövs mer kunskap, för det här är väldigt komplext, säger Karin Wiström.

”Ansvaret läggs ofta på offret”

Samtidigt påpekar hon att rektorn i det här fallet är väldigt kunnig och är bra på att se elevernas behov.

– Vi hade ett väldigt bra samarbete. Ändå blev det så fel för den här tjejen.

Varför blev det fel tror du?

– Jag tror det ligger på samhällsnivå. Att vi lätt lägger ansvaret på offret. Därför anser jag att det här behöver lyftas och debatteras. För det är nog tyvärr ganska vanligt att det händer saker mellan elever på samma skola.

REDAKTIONENS ANMÄRKNING:

Elin heter egentligen något annat.

SVT har tagit del av förundersökningen, anmälan till Skolinspektionen, skolans och kommunens yttranden till Skolinspektionen samt myndighetens beslut.

Den andra eleven nekar till brottet. Förundersökningen lades ner eftersom eleven var under 15 år.

Skolan anser att de har vidtagit tillräckliga åtgärder för att Elin skulle känna sig trygg – och skolan fick heller ingen kritik från Skolinspektionen eftersom skolan hade vidtagit flera åtgärder.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

skolövergrepp

Mer i ämnet