Säg inte så här om en elev berättar om ett övergrepp – säg så här istället. Hör erfarna skolsköterskan Annika Lundegårdhs råd. Foto: SVT

Så bör skolorna agera vid sexuella övergrepp

Publicerad

Skolorna saknar metoder för att stötta barn som har varit med om övergrepp. Det anser skolsköterskan Annika Lundegårdh som även driver den ideella organisationen HOPP för personer som utsatts för övergrepp som barn. Nu finns en ny lagstiftning som ställer större krav på skolorna att agera.

Det kan räcka med ett ljud. En doft. Så triggas minnena igång. Och ger konkreta fysiska reaktioner. Det kallas för triggers och är vanligt vid posttraumatisk stress.

Posttraumatisk stress

– Och har du varit utsatt för sexuella övergrepp så är det väldigt vanligt med posttraumatisk stress. Det innebär att du har en hög stressnivå hela tiden, säger skolsköterskan Annika Lundegårdh som jobbar på flera skolor i Uppsala.

skolövergrepp

Hon driver även ideellt organisationen HOPP som stöttar personer som har utsatts för sexuella övergrepp som barn och upplever att det fortfarande saknas kunskap om hur man ska bemöta.

– Alla på skolan ska ju kunna det. Men det kan inte alla. Eftersom lagstiftningen är relativt ny.

Ny lag – större krav på åtgärder

Den nya diskrimineringslagen ställer större krav på aktiva åtgärder – från skolans sida. Det räcker inte längre att skolan gör likabehandlingsplaner en gång om året. Den nya lagen kräver att arbetet pågår ständigt.

– Det viktigaste är att informera eleverna att de ska vända sig till en vuxen som kan agera, säger Annika Lundegårdh.

Säg så här – hör Annikas konkreta tips

Men hur ska man egentligen agera när någon berättar om ett övergrepp? I klippet ovan ger Annika några konkreta tips.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

skolövergrepp

Mer i ämnet