Foto: Veronica Gardell/SVT

Strömlösa Gotlandsföretag nobbas ersättning

Publicerad

Miljoner i minskade intäkter, men ingen ersättning. Gotlandsföretagarna har lidit stora skador under alla strömavbrotten i sommar. Nu i dagarna träffar Vattenfall och GEAB företagare för att prata skadestånd.

Vattenfall, med sitt gotländska dotterbolag GEAB, har reparerat elanläggningen på Gotland under augusti och september. Det har inte gått smärtfritt.

– De flesta har drabbats hårt. Det har också gjorts under den period som innebär turister på ön. När det är strömavbrott kan ingen servera mat, det går inte för någon att ta betalt, och ingen har vetat hur långt avbrottet blir. Vissa har fått stå still med 400 anställda och väntat, säger Nancy Yussef, ordförande i Företagarna på Gotland.

Sämre på grund av strömavbrotten

För många innebär sommaren intäkter som gör att de kan driva verksamheten även under vintern. Så är det för Nancy Yussefs egen del. Hennes restaurang skulle inte kunna hållas öppen under vintern utan en bra sommar. Men i år ser det sämre ut på grund av alla elavbrott, berättar hon.

Nu håller Företagarna på att sammanställa uppgifter från de 236 medlemmarna på Gotland om avbrottens ekonomiska konsekvenser.

– Vi ska träffa GEAB och Vattenfall på måndag, säger Nancy Yussef.

Stora kostnader för Cementa

Fast innan dess har elföretagen redan träffat andra företag. Under onsdagen hålls en träff, där elnätsföretagen bjudit in till fika och information om ersättning.

Gotlands största företag, Cementa, förbrukar ungefär en tredjedel av elen på Gotland. De har också lidit svårt under alla elavbrotten.

– Vi uppskattar våra kostnader till cirka 10 miljoner kronor för utrustning och maskiner som förstörts, och ytterligare 20 miljoner kronor i produktionsbortfall, säger Fred Grönwall, platschef för Cementa på Gotland.

Förlorade intäkter nobbas

Men Mikael Björnér, kommunikationsansvarig på Vattenfall elnätsdistribution, förklarar att det bara är de direkta skadorna på utrustning som kan betalas för företagare, enligt reglerna i elnätsavtalen. Det gäller både Cementa och andra företagare.

– Vi tittar på varje fall för sig. Cementa har vänt sig till oss och jag är övertygad om att vi kommer fram till en lösning. Vi träffar också andra företagare, vi har det här mötet i dag, och träffar organisationen Företagarna på måndag, säger han.

TT: Kommer ni att hålla fast vid att bara ersätta direkta sakskador?

– I grund och botten ersätts inte inkomstbortfall. Men jag vill inte föregripa de diskussioner vi har med företagarna.

Lika för alla

TT: Kommer ni att behandla kunder olika?

– Nej, vi har en likabehandlingsprincip.

Företagarna på Gotland har invänt att Vattenfall har plockat ut stora vinster, och den situation som uppstått i sommar kan ha berott på för dåligt underhåll.

Dessutom, GEAB och Vattenfall har monopol på eldistributionen på ön, vilket gör att de inte kan vända sig till någon konkurrent, förklarar Nancy Yussef.

– Det är så situationen är på Gotland, det är vi som har eldistributionen, säger Mikael Björnér.

Unikt

Men det som hänt gotlänningarna kan inte ske på andra håll, bedyrar Mikael Björnér.

– Om vi skulle gjort det här på fastlandet hade vi kunnat koppla förbi strömmen så att kunderna inte märkt något. Men till Gotland finns bara två kablar. Reservkraft fungerar inte heller här under så lång tid.

TT: Är det inte rimligt att ni då ersätter företagarna för deras inkomstbortfall?

– Diskussioner kommer att föras, jag vill inte föregripa dem, säger Mikael Björnér.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Gotland

Mer i ämnet