Äggproducenten Mats Jönsson håller i ett ägg.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
För konsumenten har äggpriset höjts med en krona per ägg – men äggproducenten Mats Jönsson får bara en liten del av kakan. Han går back, säger han. Hör mer i videoklippet. Foto: Erika Dahlin Jönsson/SVT

Mats Jönsson i Smedstorp får 18 öre mer för sitt ägg – i butiken steg priset med en krona

Uppdaterad
Publicerad

I butik har äggen höjts med en krona styck i pris – men Mats Jönsson, äggproducent i Smedstorp, får bara 17,5 öre mer per ägg jämfört med för ett år sedan. Det täcker långtifrån hela merkostnaden han fått.

– Vi går minus, säger Mats Jönsson.

Liksom många andra matvaror har äggen stigit i pris det senaste året. Enligt prisjämförelsetjänsten Foodrunners kostar ett sexpack ägg 22-25 kronor i dag. För ett år sedan låg priset på 17-19 kronor.

Priset på ägg har ökat med 30,95 procent från februari 2022 till februari 2023, enligt SCB.

– Det som drabbar oss hårdast är foderkostnaderna, säger äggproducenten Mats Jönsson i Smedstorp på Österlen.

Jämfört med i februari 2022 får Mats Jönsson nu cirka 17,5 öre mer per ägg. Men det täcker inte hela hans kostnadsökning. Priserna i butik har fått honom att reagera.

– Konsumenterna tror nog att det går till oss äggproducenter, men det gör det verkligen inte, säger Mats Jönsson.

Enligt Mats Jönsson hade äggkostnaden behövts höjas med runt en krona per ägg för att täcka hans ökade kostnader. I stället går äggproducenten nu back varje månad.

Ökade förpackningskostnader

Mellan Mats Jönsson och butikerna finns det ett mellanled – Kronägg.

Marcus Lindström, vd på Kronägg, vill inte gå in på vilken prissättning de har med olika producenter men säger att en del av höjningen kan förklaras med ökade kostnader för energi, förpackningsmaterial och transport.

– Vi har haft nästan 50-procentiga ökningar på både emballage och transport. Det är absolut en del i det. Sedan har vi ju ingen påverkan över handelns påslag, säger Marcus Lindström.

”Kommenterar inte avtal”

Axfood skriver i ett mejl till SVT att de inte kan kommentera hur deras avtal med leverantörer ser ut, men att de sett kostnadsökningar över hela linjen det senaste året.

På Ica hänvisar man till att varje enskild Ica-handlare sätter sina egna priser.

Coop skriver att när de köpt in en vara så tillkommer ett påslag som behövs för att täcka transport ut till butikerna och kostnad för att hålla i gång butikerna.

I videoklippet får du höra mer från Mats Jönsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.