Passagerare väntar på information på perrongen på Malmö C nedre under ett tågstopp orsakat av en nerriven kontaktledning på måndagen. Södra stambanan mellan Malmö och Lund drabbades av dubbla tågstopp på måndagen. Foto: Johan Nilsson/TT

Brist på bussar orsakade lång väntan för strandade tågresenärer

Uppdaterad
Publicerad

Det var många av Skånetrafikens resenärer som blev stående på måndagseftermiddagen. När tågtrafiken precis hade kommit igång igen efter gårdagens tågolycka i Burlöv, kom larm om en nedriven kontaktledning och tågen ställdes in på nytt – mitt i rusningstrafiken.

Enligt Skånetrafiken saknades det ersättningsbussar för de inställda tågen till alla orter. Mellan Malmö och Lund gick det 11 ersättningsbussar mellan klockan 14.00-20.00 igår.

– De fick inte tag i några ersättningsbussar. Först var det tågolyckan, sedan den nedrivna kontaktledningen, dessutom var det trafikolyckor på E6 och E22. Det saknades bussar överallt igår, säger Linda Westman, affärschef för pågatågen vid Skånetrafiken, till SVT Nyheter Skåne.

Brist på bussar

Mellan Malmö och Trelleborg var det ännu svårare för de skånska resenärerna att förflytta sig. Mellan klockan 14.30 och 19.00 på måndagen var samtliga tåg inställda och det gick bara en ersättningsbuss till Trelleborg klockan 17.00 samt två bussar från Trelleborg till Malmö klockan 17.15 samt 17.30.

– Det var inte alls någon bra dag för tågtrafiken i Skåne i går. Det är oerhört beklagligt. Det är generellt sett ont om ersättningsbussar. Vi har haft många dialoger idag. Vi vill ju lyckas och vi vill bli bättre, säger Linda Westman.

För resenärer som skulle åka till Ystad igår, var det ännu värre. Dit gick det inte en enda ersättningsbuss för de inställda tågen, enligt uppgifter från transportföretaget Arriva till SVT.

Om man blir strandad och inte kan ta sig hem på grund av tågstopp, har man enligt Skånetrafiken rätt till viss ersättning för till exempel taxi om förseningen är mer än 20 minuter.

Tidskrävande

– Man kommer aldrig kunna ersätta tåg helt och hållet med buss. I rusningstrafik hade vi behövt minst 140 bussar, för att täcka resenärernas behov mellan Malmö och Lund, säger pågatågens affärschef Linda Westman.

Resenärer har hört av sig till SVT och undrat varför det tar så lång tid att sätta igång tågtrafiken igen efter ett stopp.

– Det beror på att trafikplanerna görs om vid ett stopp och det drar med sig följdförseningar. Det är ju en kedja med tåg i en tidtabell som ska fungera. Det gör att det tar tid att få det att flyta igen. Om det dessutom blir en evakuering, tar det förstås ännu längre tid, säger Thomas Johansson, pressansvarig vid Skånetrafiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.