Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Skolan, med 650 elever, har inte fått några direktiv från kommunen än om hur de ska förhålla sig till slöjförbudet.

Slöjförbudet i Skurup fick motsatt effekt – fler elever bär slöja

Uppdaterad
Publicerad

När slöjförbudet kom var det fem barn på Prästmosseskolan i Skurup som bar slöja. Nu är antalet upp i tjugo elever, enligt skolans rektor.

I december fattade kommunfullmäktige i Skurup beslutet att förbjuda slöjor i kommunens skolor.

Två månader senare noterar rektor Mattias Liedholm på Skurups största skola, Prästamosseskolan, att antalet elever med slöja istället har ökat, något som TT var först med att berätta.

– Jag tror att det beror på att eleverna vill visa att ingen ska bestämma över vad de har på sig, säger Mattias Liedholm till SVT Nyheter Skåne.

Han berättar att tidigare var antalet elever med huvudduk fem stycken, nu är det runt tjugo barn.

– Flera har berättat att de normalt inte har slöja, men att de efter förbudet nu vill visa att de själva bestämmer över sin kropp.

Integrationsplan ännu inte satt

Skolan, med 650 elever, har inte fått några direktiv från kommunen än om hur de ska förhålla sig till slöjförbudet.

– Vi väntar på en integrationsplan som ännu inte är klar, säger Mattias Liedholm.

Skolverket har gjort bedömningen att ett slöjförbud strider mot religions- och yttrandefriheten.

– Vi uttalar oss bara generellt. Där anser vi att det inte är tillåtet att införa ett generellt förbud mot att bära slöja i skolan, säger undervisningsrådet Emelie Högberg till TT.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer