Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”De flesta partier använder en blandning av olika metoder för att nå väljarna. Det personlig mötet är viktigast,” säger Anamaria Dutceac Segesten, statsvetare på Lunds universitet. Foto: Firas Razak/SVT

Framgångsrecept för politiker: Skaka hand bättre än digital hälsning

Publicerad

Politiker använder olika strategier för att få röster. En del är gamla och beprövade som att knacka dörr och öppna valstugor. Andra är mer moderna och mindre personliga.

– De flesta partier använder en blandning av reklam och direkt kommunikation för att nå sina väljare, säger Anamaria Dutceac Segesten, statsvetare vid Lunds universitet.

Med mindre än en månad kvar till valdagen uppvaktar politikerna väljarna på alla tänkbara sätt för att få deras röster.

– Det är ungefär samma strategier som inför valet 2018. Partierna använder traditionella metoder för att träffa väljare och digitala medier som Facebook och Instagram för att förmedla sina budskap och visa upp sina frontfigurer, säger Anamaria Dutceac Segesten.

Valet 2022 Skåne

Däremot är det få svenska politiker som använder Tiktok, konstaterar hon.

– Det är mycket svårare att kontrollera det som publiceras på Tiktok än i gamla sociala medier. Man kan inte styra vad som delas eller om man bara blir bortglömd.

Blandning av nya och gamla metoder

Anamaria Dutceac Segesten arbetar med ett forskningsprojekt på Lunds universitet tillsammas med en kollega på temat valkommunikation på lokal-, region- och riksnivå. Förhoppningen är att det ska blir klart före valet, åtminstone på riksnivå.

Kan du dra några slutsatser redan nu om vilken strategi som är bäst för att nå väljarna?

– Det personliga mötet har störst betydelse, speciellt på lokal nivå. Digital reklam har väldigt sällan ett direkt inverkan på hur man röstar.

Hon konstaterar dock att de flesta partier använder digitala och tryckta medier för att föra ut sitt budskap. 

– Sedan träffar de väljarna på gator och torg och förklarar på djupet det som de har fått i kortformat digitalt. De blandar olika former av kommunikation och det tror jag är bra, säger Anamaria Dutceac Segesten.

Hör mer om politikernas kommunikation i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Valet 2022 Skåne

Mer i ämnet